Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

söndag, februari 25, 2007

25 februari

Det har inte blivit särskilt mycket promenerat i snökaoset. Igår gick jag och Martin en skogspromenad med båda hundarna samtidigt och det gick bättre än förra gången så det verkar ju gå framåt iallafall. Hundarna blir lite förvirrade av att vi är med båda två men de höll ganska bra koll på vem av oss som hade vilken hund. Kanske ska påminna om att hundarna är med ute lösa på fälten när jag tar hand om hästarna ifall någon tror att de inte får någon motion alls de dagar vi inte övar koppelpromenader, där springer de verkligen av sig. Idag är det riktigt tråkigt väder, kallt regn ovanpå en massa snö = isgata och riktigt halt, det blir inga koppelövningar idag.

Har tränat lite med target idag. Det var längesedan vi gjorde just detta, men jag har börjat läsa en bok om targetträning och blev lite inspirerad igen. Det blev små gula post-it lappar på golvet och Birk fick öva på att sätta tassen på och Mio fick öva att sätta nosen mot. Jag tror inte att jag gjort detta med Mio förut. De tyckte att det var roligt. Efter en lite stund införde jag ett kommando på det - step för tass och touch för nos, och började efter ytterligare en liten stund att blanda in lite sitt och ligg för att se om de hade koll på vad jag sade. Jag blev förvånad för de verkade koppla kommandot bra båda två, jag misstänker att jag använde lite mycket kroppsspråk också... haha, det är lätt att fuska...
Birk fick öva att backa runt mig några gånger också, försöker få honom att hålla på lite längre innan belöningen och att han inte bara ska sluta själv utan fortsätta lite till, tills jag stoppar honom. Det är svårt att hitta rätt nivå med Birk för han lägger lätt av om han inte får sin belöning efter någorlunda kort tid. Jag har varit för slarvig med att lära honom att hålla på längre tid med samma beteende (tex fortsätta backa eller ligga kvar bredvid mig) och med att ge honom intermittenta belöningar tidigare så det försöker jag jobba på att införa nu.

Iallafall, de uttråkade hundarna blev faktiskt trötta efter en liten stunds träning. Det är rätt praktiskt att träna dem på det här sättet - lite träning och sedan har man lugn och ro och lugna, trötta hundar en lång stund :-)