Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

måndag, februari 26, 2007

26 februari

Ok, då var det dags för dagens träningsrapport. Idag har det blivit koppelpromenad. Det töar ju ordentligt nu så det går bra att gå utan att riskera halkolyckor. Det märktes på båda hundarna att vi inte har övat på några dagar och dessutom var de väldigt pigga och uttråkade. Det gick väl halvbra idag.
Började med Birk och det tog som vanligt en liten stund innan han begrep att det var koppelträning idag igen... I övrigt var vi på ungefär samma nivå som tidigare fast mera vims och mer tillfällen med drag än förra gången. Vi övade lite fotgående och det gick lysande, jag varierade längden mellan belöningarna upp till 10 steg och målet var som vanligt full fokus samt att han inte ska irra iväg efter en belöning. Sick-sack mellan benen gick också jättebra, han har fått upp flytet i det och nu kör jag upp till 5 passager innan klick. Det är kul att han kan fokusera på att göra sådana här grejer när vi är ute nu, när han var yngre var det jättesvårt att träna med honom i skogen, han skulle bara titta på allt annat. När vi övade sick-sack hade jag släppt honom lös och naturligtvis så fick han plötsligt en god doft i näsan och pep iväg i full fart ut i skogen i ett spår. Hundskrälle!!! Men han vände efter ca 50 meter och kom tillbaka med samma hastighet. Vi övade lös ett tag till och jag var mer vaken på att stoppa honom när skogen lockade, det gäller att vara väldigt tidig i sitt nej om man ska få stopp på Birk, han visar nästan ingenting när han är på väg att dra och när han väl trycker ifrån med tassarna så har han en helt enorm acceleration och är snabbt långt borta. Helt döv blir han också då... Han drog en gång till fast åt andra hållet i ca 25 meter, det var tydligen mycket spring i benen idag. Det var nog ett väldigt färskt rådjursspår för Mio var också intresserad av det när jag passerade med honom och han har inte riktigt koll på vad rådjur är fär något än (och får det förhoppningsvis aldrig).

Mios koppelövningar gick strålande i början, skönt att iallafall en hund kommer ihåg hur man gör sedan förra gången. På mitten var han lite mer okoncentrerad och ville gärna dra lite men på tillbakavägen gick det som vanligt bra igen. Övade lite fotgående med honom också och han fick gå upp till 7 steg innan klick. Mio vill också gärna irra iväg efter belöningen, jag vill gärna att de omedelbart går fot igen. Jag har inte satt kommando på fotgåendet alls på Mio än kom jag på idag - dags att börja öva in det också tror jag. Övade även idag på att plötsligt säga sitt under promenaden och han börjar bli riktigt duktig på det, det går mycket fortare till att han sätter sig än tidigare.

Inne har vi tränat en ny kul grej idag. Jag fick lust att testa något som kändes svårt och lite annorlunda. Så det blev att försöka lära dem att gå emot en target med låret/höften. Inte lätt kan jag säga och det blev ju inte lättare av att jag i min iver läste på dåligt och planerade dåligt först... Nåja - jag upptäckte att det var svårt, tog fram boken och läste på och gjorde om planen lite. Började med att jag rörde dem med min target (en flugsmälla, haha) och klickade för det så att de inte skulle tycka att den var obehaglig. Sedan försökte jag hitta sätt att ändra min position i förhållande till hunden så att hunden själv flyttade rumpan i sidled och klicka för det. Birk kom på det efter en liten stund, Mio hade svårare - han ville sätta sig hela tiden, han har inte övat så mycket sånt här tidigare. På Birk införde jag sedan flugsmällan när han stod snett bredvid mig och vred rumpan inåt mot fotposition. Jag bytte ganska snabbt till position framför mig och efter ett tag började det faktiskt funka lite. Jag har nog aldrig sett honom tänka så intensivt som han gjorde idag - han brukar bara göra en hel massa grejer och hoppas på det bästa men detta fick honom faktiskt att riktigt fundera. Efter ett tag verkade det som om han hade kommit på det, fast jag vet inte riktigt om han var medveten om vad det egentligen var han gjorde/skulle göra, men han gick emot flugsmällan med rumpan iallafall. Enda grejen är att han gör det samtidigt som han gör en huvudrörelse åt sidan också (som början på snurr ungefär), får se om det går att få bort det och att få honom att flytta längre sträckor mot targeten, nu var det bara ett par cm.

Mio tror jag inte jag ska träna detta mer med för tillfället, han behöver nog lära sig andra saker först. Men det var kul att se skillnaderna på deras inlärning och sätt att ta sig an problemet. Jag tror det är bättre att inte lära dem samma sak samtidigt -risken är för stor att jag blandar ihop dem eller stressar på den ena för mycket alternativt inte ökar kraven på den andra tillräckligt fort. Det var en kul grej att börja lära dem , jag har egentligen ingen aning om jag gör rätt för jag har aldrig sett någon göra det här på bild/film eller i verkligheten, har bara läst lite i en bok - men det bästa sättet för mig att lära mig saker är att blanda praktik och teori så vi får väl se vad som blir av det. Något lär de sig väl, men det blir kanske inte riktigt som jag tänkte från början :-).