Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

onsdag, februari 28, 2007

27 februari

Idag blev det extremt lite hundaktiviteter. Jag har jobbat mycket och går jour så då får hundarna stå ut med att ha lite tråkigt. Lite inomhus-träning blev det iallafall och jag var naturligtvis intresserad av att se hur Birk fixar sin rump-target. Häftigt är det för han har kommit på det! Det syns tydligt att han medvetet flyttar sidan/bakdelen mot flugsmällan. Ibland har han lite bry med att få till det, han är inte alltid helt säker på hur han ska göra men han löser det för det mesta. Jag har ökat på avståndet till targeten med några cm till och han står framför mig i front-position.
Båda fick öva lite ställande och läggande under gång, jag tränar det utan kommando för tillfället och är helt fascinerad av hur bra det fungerar (när de väl kommer på vad det är de ska göra). Än så länge så gör jag det medan jag backar och hunden följer efter framför mig. Mio lägger sig riktigt fort och det går snabbare för varje repetition och ställandet gick också bra. Annars så lägger ju Mio sig alltid väldigt långsamt och inte alltid helt ner med armbågarna när man säger ligg (stillastående) men detta att träna det utan kommando verkar vara effektivt. Kul! Jag håller på och läser en bok om lydnadsträning med klicker och har inte kommit så långt i den än så ännu så länge håller mest jag på och testar lite, men hundarna verkar tycka att det är kul att göra så här och det tycker jag med!