Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

onsdag, februari 28, 2007

kursavslutning

Idag hade Mio kursavslutning på vardagslydnad 2. Slaskigt och snöigt underlag på planen men inget regn iallafall. Mio har ju lite problem med andra hundar. Ända sedan han var liten valp har han gjort utfall mot andra hundar men han har blivit väldigt mycket bättre. Idag gick det riktigt bra och det var flera situationer där han tidigare hade gjort utfall men nu inte gjorde det alls. Skönt att det går framåt med den träningen. Det är egentligen detta som har varit min största målsättning med Mios kurser, att få honom att fungera bland andra hundar. Det är alltid som svårast i början av kurstillfället (egentligen borde han gå 15 minuter i början på alla kurser varje dag :-)), jag har blivit duktigare på att vara redo med klicker och godis och direkt förstärka gott uppförande och det verkar ju fungera, han är mycket mer avslappnad nu än tidigare. Mio var ganska duktig idag - bara jag letade upp lämpliga snö/is-fläckar att sitta på så han slapp sätta sig där det var blött och lerigt...

Efter Mios kurs fick Birk komma ut en sväng och träna lite lydnad och lite agility. Birks absoluta favorit på banan är däcket, han missar nog aldrig där. Andra hopphinder kan han springa förbi och tunnlar vill han inte alltid gå in i men däcket kan man skicka honom till från långt håll och i konstiga vinklar - han tar det alltid. Man får jobba lite i början med Birk för att få upp motivationen att träna - det finns ju många goda dofter överallt och mycket att kissa på för en vimsig unghund, men när man väl får honom att fokusera så tränar han väldigt intensivt. Det är som vanligt med Birk han har bara ett läge och det är full fokus och full fart- det gäller bara att få honom att rikta det mot rätt sak. Just nu övar jag mig på att inte locka eller låta för att han ska komma till mig och börja jobba utan jag väntar ut honom, men hindrar honom från att irra omkring till allt annat kul, och väntar tills han tar kontakt och då blir jag superkul.