Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

söndag, augusti 17, 2008

klickerhelg dag 2

Idag var sista dagen på klickertränarutbildningen. Känns lite tråkigt att det är slut för det har varit himla roligt att träna och utvecklas tillsammans med andra som är lika insnöade på klickerträning som jag. Det är jätteroligt att se hur alla har utvecklats, både hundar och förare.

Igår kväll funderade jag en del på Birks problem med väntandet när vi tränar med kommando och jag kom på en lösning som jag testade lite igår kväll och fortsatte testa idag och det fungerade!!! Jippiii!!!

Jag valde att baklängeskedja läggande under gång och på slutet kunde vi faktiskt köra hela kedjan ett par gånger (fast själva ligget var lite segt, men det filar vi på en annan gång, han är ju inte så duktig på det än) och det fungerade! Som han har kämpat idag för att hålla position och vänta på kommando, det har varit mycket tröttande arbete för Birk som är nöjd och trött nu.

Många aha-upplevelser för mig och Birk denna helg alltså. Träningen fortsätter :-).