Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

fredag, augusti 15, 2008

trötta hundar

Hundarna har intensivträning inför helgens sista helg på klickertränarutbildningen (med Birk). matte har tränat dåligt sedan senaste tillfället (många bra bortförklaringar finns) så nu är det att snabbt försöka få ihop det inför helgen. Mycket godis blir det så hundarna har blivit lite rundare i formerna (matte med av all glass i sommarvärmen). Hur det än går på helgens praktiska examen så är jag jättenöjd med Birk denna veckan. Han har fått ett par riktiga aha-upplevelser där man riktigt ser på honom att han plötsligt förstår vad jag är ute efter. Vi har övat att lägga på kommando på sitt och ligg, och när vi övade sitt upp från frivilligt ligg så ramlade poletten ned och från att ha studsat mellan sitt o ligg som en jojo så minskade ryckningarna i tassarna mer o mer tills dess att han verkligen låg och tittade intesivt på mig och väntade på det magiska ordet. Så fort jag sade sitt (hmm, eller vad som helst han har inte riktigt ännu insett att bara vissa ord är giltiga) så studsade han upp i sitt. För mig är detta en fantastisk grej, att Birk kan ligga stilla och VÄNTA...

Igår lånade jag min granne Linda för lite övningar. Vi började med flytträning med störning. Vi var hemma hos henne så jag valde ett enkelt beteeende - fokus. Birk klarade ju alla störningar utom om en person lekte och lockade med en leksak förra träningshelgen och detta ville jag jobba med. Vi gick igenom de övriga stegen också och sedan var vi redo för leksaks-störning. Linda hade en snodd som hon plockade fram - och vips så stod Birk hos henne istället. Detta resulterade i att hennes leksak "försvann" och Linda blev helt passiv. Efter att ha stått o tittat på Linda bra länge återvände Birk till mig och erbjöd fokus - klick o belöning. Vi fortsatte några omgångar med denna störning och på slutet kunde Linda kasta omkring snodden och göra lekinviter och Birk stannade hos mig! Häftigt!

Efter detta övade vi hopp över hinder. Här ska han hoppa fram och tillbaka mellan oss över ett hinder och vi ska kunna förflytta oss ut åt sidorna så att han ska ta hindret i en båge. Den han är på väg mot klickar i hoppet och belönar när han kommer fram. Linda var mycket populär... Han ville knappt lämna henne, och ett par gånger hoppade han över, fick klick av mig men struntade i att komma fram för belöning utan vände direkt o hoppade tillbaka :-). Äntligen fick han leka med henne, och han bjöd alla möjliga beteenden haha. Så småningom förstod han dock principen o matte lyckades höja kvaliteten på sina belöningar så att han glatt sprang mellan oss. När vi hade förflyttat oss ut i en båge så missade han ett par gånger att hoppa på vägen mot Linda och fick då ingen respons från henne. Hoppade tillbaka mot mig och fick klick. Det tog några försök sedan såg man hur han tänkte till och var först på väg rakt mot Linda sedan ändrade han kurs och tog hindret på vägen. Duktig vovve!

Efter dessa övningar tänkte jag träna vidare med sitt och ligg men då gick allt väldigt långsamt och jag insåg att Birk var riktigt trött... Har det nånsin hänt tidigare... Så detta är vad som krävs, träning med mycket tänk varje dag samt två timmars promenad varje dag... Vi har hållt på så här i 1,5 vecka nu och igår var första gången jag upplevde honom som trött. Hoppas han piggnar till igen till på lördag... Jag har faktiskt funderat på om han är riktigt frisk, Birk brukar inte gå att trötta ut oavsett hur mycket man håller igång.

Mio är också med på ett hörn när vi tränar och får varva med Birk, så han är också trött...