Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

måndag, maj 19, 2008

knockad matte och smärtstillad häst

Fandango har fått medicin för sin fång sprutad direkt i blodet av mig (vissa fördelar med att vara veterinär) men jag har inte tyckt att han svarat så bra som förväntat på den behandlingen så jag bestämde mig idag för att ge mig på den svåra uppgiften att få i honom pulver via munnen istället. Fandango är en väldigt speciell häst, det går lätt att injicera i blodkärlet på halsen med hästen stående lös i hagen utan grimma, men stoppa nåt i munnen eller blanda nåt i fodret är sanslöst svårt. Han tror man tänker förgifta honom eller nåt och vägrar äta alternativt kämpar emot. Nu var det dags för pulver och jag provade på morgonen med att blanda det i lite foder men han kom rätt snabbt på det och åt inte upp. På eftermiddagen fick han det blandat med lite vatten i en spruta och intryckt i munnen, under stora protester. Jag tycker resultatet har blivit bättre än med injektionerna så jag ska fortsätta med den här behandlingen.

Nu på kvällen gick det inte så bra dock... Efter en stunds tjafsande mellan mig och Dango så slog han med huvudet i sidled och lyckades träffa mig med en rejäl smäll rätt i ansiktet över näsa och mun. Det kändes som om näsan ramlade av och tänderna trycktes in men riktigt så illa var det inte. Lite näsblod, rejält svullen överläpp och lite svullen underläpp samt ömma tänder verkar vara resultatet. Efter att den första chocken släppt och jag snabbt hunnit kolla att näsa och tänder satt kvar och att inget större blodflöde förelåg så skällde jag ut Fandango rejält (För h-e stå still, idiothäst!!!) och det funkade, han stod still o fick sin medicin följt av lite morötter. Jag kommer inte att vara så snygg de närmaste dagarna (ser just nu ut som en väldigt misslyckad läppförstoring eller nåt), inte blir det bättre av att jag skar mig i ett finger när jag hackade morötter innan idag så jag har ett blodigt plåster om pekfingret heller... Ingen bra dag för mig idag med andra ord... Hoppas hästen har insett att medicinen skall i oavsett vad han tycker tills imorgon.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hmmm... himla synd jag inte stannade kvar och tittade på när du skulle ge honom medicinen hihi. Tur du inte är filmstjärna då. Usch det gör så himla ont att få en sån smäll. Jag hoppas på snabb läkning för både dig och häst.
Kram.

maj 21, 2008 11:02 fm  

Skicka en kommentar

<< Home