Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

måndag, maj 12, 2008

bur-träning

Jag har fått låna en hundbur (ihopfällbar av galler) av mina föräldrar (vars sheltie INTE uppskattar den, trots att den är rymlig och fin för honom) och min plan är att lära hundarna att älska buren och så småningom kunna ha den som pausplats på kurser o träning. Det finns ju inte alltid träd att binda Birk i och Mio har jag ju aldrig med eftersom det alltid är risk att hundar springer fram och jag vill inte riskera det med honom när han inte är bredvid mig. Min förhoppning är att kunna träna dem att gilla att vara i buren (en i taget självklart) samt att inte bry sig om vad som sker runt dem när de är i den.

Träningen började idag. Vi var inomhus och för ovanlighets skull hade jag korv o ost som belöning - sånt lyxgodis har vi aldrig inne annars utan bara torrfoder så hundarna tyckte det var fantastiskt kul att träna på att gå in i buren :-).

Birk fick börja och han är ju rädd för skrammel, rädd för att slå i saker och saker som rör sig så jag misstänkte att detta skulle bli ett svårt moment. Fick rätt snabbt fram tasstarget på framkanten, därefter att han stack in huvudet, efter en stund blev det en tass in, två tassar in och sedan sträckning längre o längre in - men inga baktassar lämnade det säkra golvet... Fick fram tasstarget mot burens bakkant till och med. (detta i flera omgångar med korta pass, varvat med Mios träning).

Mio tog lång tid på sig innan han satte in någon tass (stack bara mycket misstänksamt in huvudet). Efter lite väntan från min sida kom en ansats att sätta in en tass och det belönades och sedan lossnade det. När jag vid ett tillfälle skulle byta hund och gav mitt ord för hundbyte ("nu byter vi") så slängde sig Mio in i buren vände runt o lade sig ned :-), han ville inte pausa utan fortsätta träna bur och äta ost! Självklart belönades det med en jackpott i form av extra mycket godis.

Efter ett bra tag så lyckades även Birk få till vändningen och även han belönades rikligt. Efter detta så blev det trängsel vid buren... Matte ignorerade lite att den hund som pausade inte stod kvar utanför rummet och väntade på sin tur och det var ett tag lite praktiskt att den hund som lät sig luras att gå ur buren fick se den andra snabbt slänga sig in i den och få ta över godisätandet... Snacka om att bli av med sin belöning...
Lite omvänt lockande med kastade korvbitar fungerade bra, lite övning i att inte bli rädd för luckan som öppnas o stängs (eller bara rör sig) och sedan tog korven o osten slut och så även dagens burträning (till hundarnas stora besvikelse).

Kan tillägga att jag vill ha positionen ligg på dem i buren (även när jag öppnar den) och att de reser sig och går ut på fri-signal.