Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

söndag, april 27, 2008

freestyle dag 2

Ännu en härlig dag fylld av freestyle! Birk är lycklig av all denna träning och jag med :-). Idag har vi tränat på lite saker som var nya för oss. Vi fick bra tips för krypet, nämligen att låta hunden ligga på "sidan" på ena låret och krypa i det läget, testade det lite och även om vi inte fick till det så bra på den korta träningsstunden så testade jag ett "vanligt kryp" en gång efteråt och då flyttade Birk en baktass i taget!!! Vi fick även prova på att krypa baklänges och vi testade lite olika sätt men i slutändan blev det mig sittande framför med en kort target-sticka som jag satte mellan Birks framtassar vid bröstkorgen, efter ett tag förstod han att följa den där och gjorde några försiktiga hasanden bakåt. Det blev också lite träning att stå på bakbenen (som jag testat innan men inte tränat så mycket, Birk är inte så bra på det så det har hamnat i glömska). Lite till också förstås men detta var väl det som var mest nytt och framförallt krypet är jag glad över att ha fått ett annat sätt att angripa.

En hel del teori har det också blivit under helgen och det känns som om jag har fått bra grepp om freestylereglerna nu, det blir så mycket enklare när någon förklarar och fyller ut texten jämfört med att bara läsa igenom reglerna.

Det har varit en riktigt rolig helg och nu är jag sugen på att sätta ihop ett program till musik. Hmmm måste nog få hjälp med att filma Birk när vi tränar så jag får koll på vilken takt han rör sig i och vilken musik som kan passa honom... misstänker att snabbare musik passar bäst, undrar om det finns någon musik som går i samma takt som hans tassar... tveksamt... ;-) Nästa problem är hur matte ska lyckas röra sig i samma takt som Birk... haha

Nu MÅSTE jag verkligen göra en träningsplan för allt jag víll träna med vovvarna, annars blir det nog bara pannkaka av alltihop och ingen träning av något... Freestyle, agility och lydnad... o gärna lite viltspår och så självklart vårt eviga koppeltränings-projekt... Och så måste vi öva mer på nya och svåra platser... Min fritid är räddad...