Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

lördag, april 26, 2008

freestyle-helg!

Den här helgen är det freestyle som gäller för mig och Birk. Vi går en freestyleinstruktörs-utbildning för Emma Willblad och detta har jag längtat sååå efter! Vi har ju aldrig gått någon freestylekurs själva jag och Birk utan läst, tittat på filmer och hittat på själva i träningen (fast det har ju funkat rätt bra det med ;-)). Roligt att få lite nya tips och infallsvinklar och också många väldigt bra tips till kurshållandet. Emma är verkligen sprudlande av energi och det är full fart på kursen. Jag och Birk fick visa upp Birks rumptarget på flugsmälla som var något Emma aldrig hade sett tidigare (den är ju bra att ha vid inlärning av sidoförflyttningar tex). En helt ny grej för oss var att lära hunden att ducka (ta ned huvudet) som vi försökte lära in med musmatta som nostarget. Birk blev lite förvirrad (han har ju den som tasstarget) men det blev några snygga "duckningar" så det ska nog gå att få till det hemma i lugn o ro. I början på kursen gjorde Birk allt han kunde på en o samma gång... en liten fingervisning från mig och han körde fem grejer och hoppades på att nåt var rätt, haha, han är galen i freestylen helt klart. Vi fick in en ny variant på slalom mellan mina ben och det var att jag rörde mig i sidled - fräckt! Samt fick ordning på hur ingångarna mellan mina ben skulle vara när jag backar och Birk går "framåtslalom". Vi övade också att gå runt mig, runt pinne, tassar på pinne, lite fot, front, och heel (work, högerfot).

Imorgon är det ännu en dag med freestyle! Birk är lycklig!

Mio har det bra hemma med husse. Mio har fått träna en del lydnad samtidigt som Birk i veckan och igår kändes det som om han började bli lite trött av all träning (Birk vill ju bara ha mer o mer), han verkade inte så ledsen imorse när jag o Birk skulle gå heller, han verkade rätt nöjd med att få sitt grisöra att smaska på i lugn o ro.

Baktass-targeten går inte så lysande. Mio tycker den är läskig o hoppar upp i soffan istället (igår körde han tricket att backa upp i soffan), jag vet inte riktigt hur han har hamnat i att den är så läskig men på nåt sätt blev det så. Misstänker lite att det var att den följde efter honom och att han inte riktigt förstod vad han skulle göra med den. Det var säkrare att gå o lägga sig helt enkelt (han har gjort så förut när han inte tillräckligt snabbt lyckas med det vi gör, bara går o lägger sig o skiter i träningen istället - matte får träna bättre nästa gång istället).
Birk stampar runt i sidled när baktass-targeten kommer fram - han siktar inte direkt på targeten men brukar hamna på den eftersom han trampar omkring... hmm. Å andra sidan övade jag lite kryp med honom igår och faktiskt fick vi några fler bakbensflyttningar utan jämfota-hopp än tidigare så kanske ändå att han blir lite mer medveten av baktass-target-övningen. Ett problem är att han verkligen gillar att sträcka ut sig med bakbenen rakt bakåt o då blir det ju skutt framåt sedan...

Mer freestylerapport kommer kanske imorgon!