Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

lördag, februari 23, 2008

kryp, ligg från sitt och bakbenslyft

Vi har fortsatt med inomhusträning och jag hade sån lust att testa kryp så det fick det bli först. Jag har gjort det tidigare också med båda hundarna, men nu har jag fått lära mig hur det egentligen ska se ut så jag var tvungen att testa igen. De ska flytta en tass i taget och inte "skutta" fram med bakdelen. Jag tror att mina tidigare har skuttat fram med båda baktassarna samtidigt så det blev till att börja om. Jag använder targetstickan för att få rörelse framåt från ligg och de följer den jättebra (började med att testa att de kunde frysa nosen på stickan och det kunde de faktiskt fast vi aldrig tränat det specifikt). Birk var jättesvår, det närmsta vi kom var att han ibland drog fram bakbenen lite i otakt och inte helt samtidigt. Mio fattade rätt fort att de skulle fram ett i taget (men så är han ju lite lugnare än Birk också). Jag bröt när Birk blev för ivrig och slutade tänka.

Medan jag funderade vidare på hur jag skulle få Birk att förstå krypet så övade vi lite frivilligt ligg från sitt. Det krävde också lite tankemöda från matte. Jag började med att träna det i fotposition men ångrade mig snart och bytte till front-position. Efter ett tag insåg jag att bästa tekniken var att vänta på ligg, klicka och belöna upp i sitt (de fick en godis för liggandet också, försöker undvika att få ännu mer studsande hundar). Enkelt sade vovvarna som fick göra en till synes lätt övning.

Lite senare klurade jag fram att jag ville göra Birk mer medveten om sina bakbensrörelser för att kunna få till krypet. Då slog det mig att jag kunde testa ett annat trick som jag sett andra göra med sina hundar - att lyfta ett bakben. Jättekul att ge sig på att shejpa fram ett roligt trick igen! Jag lade en tjock bok på golvet (FASS :-)) bakom Birk som stod i frontposition. Jag har bestämt mig för att skilja lydnadsövningarna från våra trickövningar genom att ha ett annat kroppsspråk. För att tydliggöra för hundarna har jag tänkt att mina händer ska vara längs sidorna vid lydnad resp böjda i armbågarna och framför mina mage vid trickträning (frivilliga beteenden). Birk fick alltså börja den här övningen och min tanke var att han skulle backa mot boken och förhoppningsvis lyfta vänster bakben (började med det) högre när boken låg i vägen. Det funkade!!!! Efter ett par korta pass lyfte han vänster bak ryckigt lite högt och utåt (fast inte så nära boken). Jag blev så lycklig (och det såg hemskt kul ut) att jag körde några repetitioner för många och Birks hjärna hamnade i baklås, så som den gör ibland, och han upphörde med det beteendet och började med allt annat... PAUS!!!!
Mio fattade ingenting, jag fick honom någorlunda rak framför mig och att backa lite mot boken men han var hemskt frustrerad och verkade inte ha en aning om vad jag egentligen ville. Plötsligt hade han kedjat ihop en hel rad av rörelser - stå i front, ställa sig helt snett ut från mig, sitt, ligg, gå in i front och backa två steg, detta upprepade han hela tiden - jag kom på det efter en liten stund (hade belönat sista backandet)... Mio har nog mest tränat lydnad tidigare, jag måste nog vänja honom vid trick-shejping med lite enklare saker...

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej!
Du ligger ju verkligen i hårdträning! Har också tagit tag i grundfärdigheterna ordentligt nu. Går väl sådär med min "ordinarie" hund... Den lille är desto mer aktiv!
Funderar också på att skilja på framförmapp med grundfärdigheter och trix. Vill inte ha en massa snurr hela tiden...
Träna på!

februari 24, 2008 7:53 em  

Skicka en kommentar

<< Home