Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

söndag, februari 10, 2008

Nya insikter och glada hundar

För tillfället är det sol och vår här och det är helt underbart. Sedan ca 1,5 vecka har jag ändrat min koppelträning igen. Jag håller på och läser en underbar bok om träning av stressade och reaktiva hundar och jag kan verkligen rekommendera den till alla som har en sådan hund. Control unleashed heter den och är skriven av Leslie McDevitt, den är ju på engelska så den tar ju längre tid att läsa än en bok på svenska men den har en underbar inställning till dessa hundar som har svårt för att varva ned och ta det lugnt.

Iallafall, inspirerad av boken (som i o för sig inte alls handlar om koppelpromenader, utan om förberedande träning inför agility) så funderade jag en del på vad som egentligen är problemet under våra promenader. Slutsatsen var egentligen rätt självklar, hundarna stressar, har bråttom och vill bara springa så fort som möjligt åt alla håll. Eftersom grundproblemet är att de stressar upp sig så blev planen att angripa det. En stressad hund kan inte tänka och kan heller inte lära sig särskilt bra. När benen börjar springa så stänger hjärnan av kan man väl uttrycka det som.

Så alltså, sedan 1,5 vecka så har jag med mig hundarnas ransoner med foder på promenaderna och det vi pysslar med är att vara lugna. Om de varvar upp så står vi still och jag kastar/ger godis åt den hund som kan fokusera på mig och så gör vi tills båda är fokuserade och lugna och då går vi vidare. När vi går så matar jag den hund som går lugnt och som har iallafall lite fokus på mig. Ser jag att någon börjar stressa upp så stannar vi o äter igen. Ibland står vi stilla och övar lite sitt, ingångar, snurr eller annat. Om de absolut vill till en doft och drar så får de komma till mig och vi står still o äter tills de är lugna sedan kanske jag backar ditåt med hundarna vid mig medan de äter tills de får "varsågod" och får springa o sniffa. Jag ignorerar om de drar, oftast saktar jag gradvis tempot tills jag står stilla och sedan matar den med fokus tills jag matar två hundar som har fokus o då går vi vidare. Belöningarna kommer MYCKET tätt! Allt foder går i princip åt under promenaderna (två timslånga/dag), Birk får lite extra i matskålen - han är den som är sämst under promenaderna och han behöver mer mat än Mio (fast jag försöker kompensera det genom att ge Birk lite mer vid varje belöning).

Resultatet efter 1,5 vecka är två betydligt lugnare hundar. De tycker det är jätteroligt att promenera och är glada! Ibland blir de trötta under promenaden och klarar inte att fokusera mera och då irrar de omkring en stund och ibland får de glada frispel när de flyger åt alla håll :-). Men mestadels är de faktiskt rätt avslappnade och Mio går nästan konstant vid min sida och väntar faktiskt självmant på att jag ska säga "varsågod" åt honom när Birk står o sniffar på nåt spännande i kanten. Nu har vi inte så mycket störningar här men en del hunddofter och mycket viltspår träffar vi ändå på (för att inte tala om allt gott gräs och härliga badpölar). Det syns väldigt tydligt framförallt på Birk när han börjar stressa och när han är lugn, och kommer stressen så stannar vi och äter och varvar ned. En annat plus är att de är helt utmattade efter 1 timmes promenad :-), de sover som stockar när vi kommer hem och de har varvat ned lite. Efter promenaden får de alltid springa lösa och vara galna i trädgården och det är bra att de får utlopp för det också. Ett annat resultat av detta är en betydligt gladare och lugnare matte som har slutat bli frustrerad över de hopplösa hundarna (fast ibland är det svårt) och istället börjat se allt det som de faktiskt gör bra. Det är oerhört jobbigt för dem att gå lugnt i koppel, det kräver en stor mental ansträngning av hundar som vanligtvis bara stänger av hjärnan och springer. Promenaderna är inte längre ett stort frustrationsmoment varken för matte eller hundar och därmed så är det också betydligt roligare och lättare för mig att faktiskt gå två långa rundor varje dag. Vidare rapportering kommer, men som vanligt hoppas jag att jag hittat rätt metod nu :-).