Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

torsdag, januari 31, 2008

ridtur och studier

Får lämna en hästrapport idag :-) Idag fick Fandango nämligen årets första ridtur. Jag har varit omotiverad och slö och det har inte blivit nån ridning alls sedan i december (allt regnet o mörkret har bidragit också). Men idag var det dags, det blev en skogsrunda på lite nya vägar tillsammans med grannen som håller på att rida in en häst. Fandango var otålig vid borstningen och helt klart glad över att få lite pyssel och action. Han stod snällt still vid stenmuren när jag skulle sitta upp (jag måste stå på något annars glider sadeln på den klotrunda hästen) och var pigg och framåt under turen. Han är en klippa Fandango, så oerhört trygg att sitta på men gör allt man ber honom om. Egentligen kan jag inte kalla honom inriden för han kan inte särskilt mycket alls, men stanna, gå framåt o svänga funkar bra iallafall. Idag testade jag att galoppera lite, hade ju precis börjat med det innan vi fick avbrott i ridningen, och idag fungerade det strålande. Han fattade galopp direkt på skänkelhjälpen (som han konstigt nog lärt sig) och det gick med både höger o vänster galopp på rätt kommando (tidigare har han bara kunnat vänster). Nu blev jag tänd på att komma igång och rida honom igen, det var en underbar (om än lite kall) tur!

Jag har idag fått en hel hög med nya böcker som jag beställt från canis, så nu kommer jag att hitta många nya grejer att testa :-). Hundarna tycker dock att matte är lite tråkig som försjunker i en bok istället för att roa dem, men träningen blir ju så mycket bättre med lite inspiration och bra och konkreta träningstips. Ikväll började jag titta på en film som heter "success with one jump" som handlar om grundläggande agilityträning och Birk har en del att se fram emot kan jag ju säga ;-).

Jag har lovat mig själv att det här året skall jag fokusera mycket på hundträningen och verkligen satsa på det. En del i det blir att jag ska gå en klickertränar-utbildning som canis håller i. Det blir 4 helger nu under året och jag ser fram emot att lära mig mycket och få både mer detaljkunskap och sammanhang i träningen. Får erkänna att jag är rätt nervös inför första tillfället, har tänkt ha med mig Birk och han är ju oftast en katastrof att försöka träna på nya ställen. Dessutom tror jag att kursen mycket är fokuserad på tävlingslydnad och det kan vi inte så mycket om, fast egentligen är det ju bra för jag vill verkligen lära mig hur jag ska lära in tävlingslydnaden. Roligt ska det bli!

Ikväll har jag och vovvarna övat lite mera apportering (det bidde ingen promenad i snöstormen, ingen av oss hade nån lust för det) . Det går sakta men säkert framåt! Det märks att de börjar förstå att det är att hålla kvar som är det viktiga, men de har fortfarande lite svårt att alltid komma ihåg att det är det där ordet "tack" som betyder att man kan släppa (dvs det släpper ibland innan jag sagt något och blir då snuvade på godiset). Men de håller hårdare i sakerna och jag kan ta o släppa medan de håller utan att de släpper taget (för det mesta). Idag tränade vi med snodd och med träapport.