Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

torsdag, november 29, 2007

hundmassage

Idag var bilen på verkstad och medan jag väntade på den gick jag in i en bokhandel och snubblade över en fin bok om hundmassage som fick följa med hem. Det har väl hänt att jag knådat lite planlöst på någon av vovvarna ibland men jag har länge varit sugen på att prova lite mer "riktig" massage framförallt på Birk som nästan ständigt är spänd, stressig och oftast lite öm både här o där efter för vilda turer med Mio.

Hundarna var ensamma länge idag och när vi kommit hem så gick jag o Martin en rätt lång promenad med båda i dimman o mörkret. Efter promenaden tog jag ca 20 minuters klickeri med dem. Jag har återigen gett mig på den hemska apporteringen som verkar vara både min och vovvarnas allra sämsta gren. Nu testar jag att bara hålla en tuggbens-ring i handen och vill att de ska ta den i munnen i ett fast grepp och dra bakåt medan jag håller i. Det som är vårt största bekymmer är själva fasthållandet och detta är tänkt att vara ett sätt att få dem att hålla i ordentligt. Typ "håll i, annars snor matte den o då försvinner belöningen". Mio är duktigast på detta, Birk vill knappt ta den i munnen, men idag fick han till några försiktiga drag iallafall. Funderar på att träna med nåt mjukt med Birk istället.

Efter detta plockade jag fram boken (som jag även hunnit läsa en del i under väntan på bilen). Testade att massera nacke o rygg enligt instruktionerna på Mio som blev alldeles stilla och såg helt förundrad ut, mysigt verkade det som. När han var klar på den delen så gick han iväg och Birk kom själv o ställde sig framför mig, "nu är det min tur". Birk satte sig i soffan så det blev mest fokus på nacken och han stånkade nöjt. Han har ju gigantiska nackmuskler (hela han är i o för sig rätt välmusklad) och jag har klurat på om det till viss del kan bero på att han är spänd (och allt koppeldragande). Oj, vad han njöt när matte tog i. Avslutade det hela med mjukare gnugg (som hette nåt fint i boken). Efter detta somnade båda vovvarna i soffan, det hade tydligen god effekt med lite massage! Får försöka massera resten av kroppen också nån annan dag.