Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

tisdag, november 06, 2007

diverse träning

Igår förmiddag var jag ledig och passade på att åka iväg med hundarna till en annan skog och promenera. För att göra det hela mer äventyrligt ;-) så gick jag med båda samtidigt. Det var en väldigt utmaning för min tålamod, det brast vid ett tillfälle när Birk hade halkat o fått ont i sitt ben igen och Mio samtidigt for omkring som en galning - Mio fick sig en åthutning och som resultat fick jag jobba extra för att han inte skulle dra sig undan mig i kopplet... Trots detta missöde så gick det på det stora hela rätt bra, dvs bättre än det gått tidigare... De är jobbiga enskilt men tjugo gånger värre när de är två. Birk gick faktiskt stundtals riktigt riktigt bra (dvs lugnt vid min sida med hängande koppel trots nya marker). Mio hade sina ögonblick av klarhet och kunde leka "ett steg i taget-leken". Pust, efter 30 minuters promenad var jag och hundarna helt slut och de sov sedan hela eftermiddagen...

Igår kväll var det dags för gång två på freestylekursen. Vi hade härligt roligt, och hundarna med. Igår var det bara två storpudelflickor med. Jag hade Birk med mig och alla tre hundar kunde vara lösa under träningen. Det blev lite bus emellanåt men för det mesta höll de sig hos sina mattar. Jag blev lite imponerad av Birk, han kunda snusa omkring (vi var inomhus) på egen hand och gick inte fram o störde dem. Birk visade glatt stora delar av sitt register och var på slutet lagom trött o nöjd (och kunde ligga tyst och stilla, fast med lite belöning emellanåt, under en kort teoripaus).

När jag och Birk kom hem på kvällen fick Mio ha lite klickerträning inne och jag övade vidare på att stå på bakbenen samt att backa från mig i frontposition.

Idag har det blivit klickeri nu på kvällen.
Birk fick bland annat öva:
*att gå upp på bakbenen (targetsticka)
*att följa med mig i front när jag flyttar mig i sidled (klick för att han flyttar bakdelen i sidled), började göra det med att jag flyttar mig i en cirkel runt honom så att det mest är framdelen han behöver flytta, detta för att han skulle komma på att det bara var frontpositionen jag var ute efter o inte en massa annat. Det funkade bra och till slut kunde vi flytta nåt steg rakt åt sidan åt båda hållen.
* Att följa vänster targethand framåt när han är i fotposition. Jag kom på att han i princip alltid får backa för den signalen vilket gör att han lätt kastar sig bakåt alldeles för snabbt o för långt och hamnar långt ifrån targethanden, detta gör honom svårstyrd. Nu ville jag ha honom till att söka framåt mot handen, svårare o mer frustrerande för honom än vad man kan tro. Jag kom på problemet under lite träning av backande slalom mellan benen.

Mio fick öva:
* backa i front
* gå upp på bakbenen i front
* kryp i fotposition (targetsticka) - detta gick jättebra tills något plötsligt gjorde ont nånstans på Mio som istället hoppade upp i soffan o inte ville träna mer... Ev började det hela med att jag råkade peta honom på tassen med stickan o plötsligt var den farlig.
* Följa med i sidled i frontposition - påbörjade samma som med Birk men kom inte lika långt (delvis pga att jag just nu tränar backa i front också, han testar det ofta).
* Backa rakt bakåt bredvid mig i fotposition - oj vad mycket lättare detta är att träna med Mio än med Birk, Mio är mycket lugnare och kan ta ett steg i taget. Jag försökte använda så lite targethand som möjligt och fokuserade på att han skulle ta ett-två steg RAKT bakåt. Det gick bäst om jag började backa med vänster fot.

Så, kvällen var räddad, hundarna blev någorlunda trötta och har nu gått och lagt sig. Mission completed...