Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

tisdag, oktober 23, 2007

horsemanship

Har i helgen varit på en kurs i det som med ett samlingsord kallas för horsemanship. Det var en jättebra kurs, med en jätteduktig tränare från USA och han var verkligen skicklig på det han gjorde. Träning av djur baseras på samma principer oavsett vad det är för sorts djur och jag kan inte låta bli att jämföra detta sätt att träna häst med vad som finns i hundvärlden. Den här träningsvarianten är totalt motsatt det som jag försöker göra med mina hundar. Jag tränar mina hundar med klicker vilket innebär att de får tänka mycket själva, vara aktiva och jobba på ett som jag upplever det väldigt positivt sätt med belöningar.

Horsemanshipträningen var helt i den andra ändan av träningsskalan. För att få hästen att göra något så utövade man tryck (dvs hot) mot den tills den gjorde det man önskade då upphörde hotet. Även om hästen ännu inte visste vad det var tränaren ville så hotades den (vift med rep, hotfull rörelse mot den, slag med rep eller annat) tills dess att den utförde det som man önskade, tills dess att hästen gjorde en antydan åt rätt håll så ökades hotet mot den. Detta gjorde självklart att när hästen väl insett vad de olika tecknen betydde så räckte det med små signaler - den visste ju också att hotet snabbt skulle ökas om den inte utförde det önskade beteendet. Om tränaren var passiv så skulle också hästen vara passiv (dvs stå still alternativt fortsätta med önskad rörelse) tills dess att den fick någon signal, om en stillastående häst rörde sig det minsta så ökades hotet. Det var för mig helt fascinerande att se vad denna skicklige tränare fick för resultat på mycket kort tid, det var också fascinerande att se hur imponerade människorna blev och hur snabbt de tog till sig träningsmetoden. Det var "quick-fix" i sin allra bästa version och det tog mig någon dags reflektion för att faktiskt inse hur det hela faktiskt kunde fungera så bra. Vissa små saker kommer jag dock att ta till mig, men det är vardagsdetaljerna som att inte låta en häst knuffa omkring mig och andra detaljer i mitt eget beteende, men nej, i övrigt ska jag försöka att hålla mig ifrån de här träningsmetoderna. Jag gillar inte träningssättet med avseende på stressen för hästen. en häst behöver inte vara lugn o trygg bara för att den står still, jag vill inte att mina hästar ska uppleva mig som någon som så fort jag vill något är så hotfull. Nä, dags att ta mig i kragen o plocka fram klickern med hästarna med.

Det finns fina ord för allt det jag beskrivit ovan, för den som vill finns det mycket inlärningsteori att läsa för att förstå hur de olika varianterna av träning fungerar. Jag tyckte det var jättebra att faktiskt få se den här varianten av träning live för det är verkligen imponerande att se det snabba resultatet med avseende på att de uppnår slutmålet fort. Det jag inte gillar är att man når det genom att utsätta djuret för så starka hot och ibland det som jag faktiskt skulle vilja kalla misshandel. Nu var det en helgkurs och självklart blir det tuffare då än om man tränar under en längre period (folk vill ju se snabba resultat...) Hade varit intressant med en vetenskaplig studie på hur stressande det egentligen är för hästen med denna typ av träning.