Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

fredag, september 07, 2007

Inomhusträning

Mycket av det jag lärt mina hundar har vi börjat öva in inomhus i mitt arbetsrum. Det är väldigt liten golvyta (det är kanske därför de är så duktiga på vänstersvängar i fotgående ;-)), men det räcker alldeles utmärkt. I arbetsrummet kan både jag och hunden fokusera totalt på träningen, vi kan träna in nya moment med stor energi med enkla belöningar (oftast torrfodret varvat med lite leversnittar). Vi kör ren klickerträning och de klarar att tänka koncentrerat länge eftersom det är i princip störningsfritt. Den enda egentliga störningen är hund nummer två som står utanför rummet med huvudet in över tröskeln och längtar efter sin tur. En annan fördel med inomhusträningen är att man inte fryser på vintern, inte blir blöt av regn eller kall av blåst... Både jag och mina hundar fryser lätt och när det är dåligt väder kan vi vara inne o träna så att de blir trötta (Birk vägrar oftast gå ut när det regnar...). Vi lägger grunderna inne och sedan behöver vi självklart träna med störning också, men funkar det med bra flyt inne så brukar det fungera förvånansvärt bra ute i störningar också.

Nu var det ett tag sedan som vi tränade inne men idag återupptog jag träningen när Martin promenerade en hund i taget nu på kvällen. Den som blir kvar inne brukar bli jätteledsen, men inte idag :-). Birk körde jag igenom lite allt möjligt med och sedan övade jag honom på att bli kvar i "vänd"-position (dvs front fast med rumpan mot mig), det har varit svårt att få till det ute eftersom han är snabb som blixten men inne idag gick det bra. Jag klickade och belönade ståendet i "vänd" innan han hunnit äta färdigt föregående belöning. Birk tyckte det var en kul övning, stå still o bara proppa i sig godis (torrfoder) från en jublande matte...

Mio lärde jag in spinn i frontposition. Jag kommer inte ihåg om han kunnat det tidigare men nu kunde han inte alls iallafall. Började med targetsticka och efter rätt många repetitioner och försök utan så fungerade det plötsligt. Lade på kommando några gånger och sedan satt det! Han kunde göra spinn blandat med sitt, ligg och snurr. Mest imponerad är jag nog över att han fixade att skilja spinn o snurr åt på enbart röstkommando, men jag undrar om jag inte fuskade lite med min kroppsvikt och blick för att styra honom ;-).

Allt som allt så tränade jag nog max 10 minuter med varje hund, längre tid behöver det inte ta. De var nöjda efteråt och inte längre ledsna över att den andre var ute i skogen och hade kul med Martin.