Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

söndag, juli 29, 2007

hästträning igen

Ridlektionen i onsdags blev inställd eftersom det var så vimsigt väder (sol och hällregn blandat). Jag red ut i skogen ändå och det regnade inte en droppe :-), fast egentligen gör det inget att det regnar lite - det blir ju mindre insekter då. Fandango blev riden tis, ons, tors under veckan och fick sedan paus fredag och lördag. Idag var det så dags för lektion men idag blev Ulrica sjuk så den blev inställd idag med. Attans också. Men när jag fick veta det var hästen redan "påklädd" så jag pratade med träningskompisarna och red dit och så tog vi ett pass på egen hand.

Vi kom nästan ända fram till dem som ridande ekipage, en liten bit in på deras uppfart blev det totalstopp och jag fick hoppa av och gå sista biten. Han var duktig ändå Fandango, vi har övat den här veckan på att gå sträckan dit förbi alla farliga grejer, men jag har alltid haft någon mer med häst med mig som gått först (då är det inga problem), nu fick ju Fandango själv ha täten och det är MYCKET svårare. Efter lite stopp så tog vi oss faktiskt fram till och in på uppfartsvägen och det är inte dåligt (det tog nog bara en halvtimme den här gången ;-)). De andra var inte klara än så jag började med att jobba med Fandango med mig gåendes bredvid. Satsade på att få honom att gå ut i hörnen ordentligt, det var ju hopplöst på vissa ställen förra gången, idag hade vi inga koner men jag fick till det rätt bra ändå. Det hörnet som inte gick alls sist funkade inte bra i början idag heller, tills jag kom på vad det var han tittade på egentligen där. Det var ett annat underlag + vatten precis intill det hörnet och när jag väl fick honom att gå och titta ordentligt på det så gick det bra sedan. Fast vattenpölarna på banan gick han inte i :-). Han är en rolig häst Fandango, väldigt speciell och kräver att man försöker tänka lite som han gör (vilket inte är så lätt alltid). Det enda man kan vara säker på är att han nästan alltid gör sitt allra bästa och man får ha gott om tålamod och fantasi när man håller på med honom.

När de andra kom så satt jag upp och red lite jag med och han var jättepigg och duktig. Jobbade på som attan och gick för det mesta där jag hade tänkt och i den fart jag hade tänkt ;-). Svettig blev han till och med, det var längesedan... Efter lite skritt o trav så var jag jättenöjd och red hemåt, han pinnade på bra hemåt också. När vi kom hem så hade vi varit borta i 1 timme o 45 minuter... snacka om att tiden hade gått fort. Hästen var nöjd och glad, han gillar när vi gör saker.