Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

måndag, juni 11, 2007

söndagsträning i trädgården

Har blivit lite inspirerad av att vara med lite på rally-instruktörskursen i helgen samt av dagens hjälparekurs. Dags att göra ett ryck med hundträningen igen – nu har jag sett en del hundar som är som jag skulle vilja ha mina… ojoj, mycket jobb återstår :-).

Tränade lite i trädgården på kvällen när det iallafall börjat bli lite svalare. Vi övade fokus o koncentration – jag testade tips från min freestyle-bok. Jag började med att kasta godis på marken framför mig, klicka när hunden ätit klart o tittade upp, kasta godis på marken, klick när tittar upp osv. Började sedan röra mig så hunden fick jaga ikapp o gå in i frontposition – klick o kasta godis, och förflytta mig igen. Händerna skall vara i höjd med min mage när hunden ska stå i frontpositionen. Jag började också träna snurr med targetstick istället för handrörelse för att få bort handrörelsen och få enbart röstkommando. Samt lite fot med sitt o ligg med Birk (rallylydnad… tråååkigt tyckte Birk).
Den hund som inte tränade satt fastbunden i en stolpe, om hunden som tränade tappade fokus dvs gick iväg efter något annat så blev den genast utbytt mot den andra hunden, men med belöning för att den kom till stolpen när jag ropade.

Birk: Förstod fort att det var fokus jag ville ha och tyckte det var en kul lek att springa efter matte och hitta frontpositionen. Tappade koncentrationen några få gånger och sprang till leksak (sedan tog jag den i fickan o hade som belöning ibland) eller för att skälla på något. Började med snurr med targetstickan och kunde relativt fort plocka bort den och köra enbart röstkommando, dock fick jag vid varje nytt övningspass plocka in stickan igen 1-2 gånger först. Tyckte fot och sitt var trist, övade lite på sitt – ett steg fram – sitt – två steg fram osv. När han väl gjorde rätt, dvs hängde med och satte sig hyfsat rakt så belönade jag med leksak. Om han lullade iväg eller var långsam så gick jag åt andra hållet så han fick jaga ikapp o börja om. Han var duktig vid stolpen och låg o var tyst (27 graders värme kan ha bidragit…)

Mio: väldigt okoncentrerad, sprang ofta iväg och gjorde annat (skällde på ljud, sprang till tuggben eller bara irrade omkring) det blev betydligt bättre när han efter ett antal gånger hade blivit parkerad vid stolpen så att Birk fick träna istället varje gång han försvann ifrån mig. Plötsligt kom han på vad det var vi sysslade med och följde med fint o hittade frontposition. Täta belöningar samt att jag rel ofta gav honom från handen istället för att kasta på marken hjälpte också till lite. Snurr med targetsticka, gick ej att plocka bort stickan helt utom vid ett tillfälle. Skällde lite vid stolpen och var enstaka gånger lite bitig på kopplet när han var bunden, men överlag bra, speciellt när polletten trillade ner över att det var koncentration och fokus jag ville ha. På slutet kom han fort till frontposition när han ätit upp det kastade godiset.

I övrigt hatar Mio fortfarande nosgrimman... Undrar om han nånsin kommer att acceptera den...