Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

söndag, maj 13, 2007

häst + hundar på promenad

Idag blev det en liten promenad i skogen med Fandango och hundarna samtidigt. Det var ett litet test för att se om det gick. Det hade varit skönt att få detta att funka så kunde alla tre få sina behov tillgodosedda samtidigt (jag är nog en obotlig optimist, hundarna kan knappt gå i koppel en o en och jag tar med mig bägge två och en häst). Den som var duktigast på att gå i koppel var hästen... Fandango gick snällt bakom mig med hängande grimskaft, lufsade på i lugn takt och travade några steg om han halkade efter för långt. Hundarna hängde framåt i sina koppel första biten, värdelöst att träna dem båda när det var en häst på släp dessutom. Birk tycker ju att hästarna är lite läskiga så han hade ju brått av det skälet också, Mio var bara envis som vanligt. Nåja, det blev väl något bättre efter ett tag och betydligt bättre på hemvägen. Tyvärr kunde jag ju inte begära av vovvarna att gå bakom mig när hästen gick där. Försökte få dem att hålla sig vid min sida en del sträckor och det gick rätt dåligt det med för det mesta. Å andra sidan får jag mycket skylla mig själv för det dåliga resultatet. Hundarna har varit väldigt ostimulerade hela veckan, jag har helt enkelt inte haft tid för dem och dessutom har de knappt fått vara med ute lösa heller eftersom de har varit alltför intresserade av fölet. Träningen att uppföra sig mot fölet går dock bättre. Birk går att ha lös i hästhagen igen, han håller sig på lite avstånd från hästarna. Mio är inte lika galet intresserad av fölet, han är lugnare men fortfarande mycket nyfiken. Innan promenaden så sprang han tyvärr ut i hagen lös utan mig och sprang efter fölet. Det gick bra ändå, fölis sprang runt mamma några varv och till slut lyssnade Mio på mig och jag fick fatt i honom. Jag var inte vidare glad då kan man ju säga och det enda jag hade i näven var ett grimskaft som Mio fick runt halsen och blev utsläpad ur hagen i och åkte direkt in i huset. Efter några minuter fick han komma ut igen och gick med bort till hagen under noggrann övervakning. Då råkade han gå på strömtråden när jag skulle ha in honom i hagen, sedan vägrade han gå in i hagen fast jag lockade med godis. Både bra o dåligt, bra att han håller sig utanför, men svårare att veta hur han gör den dagen han vågar smita in i hagen igen, känner jag Mio rätt så dröjer det inte så länge. Imorgon har Mio kurs, vi missade förra veckan som var första gången eftersom jag vakade för fölningen då. Det blir nyttigt för oss att gå kurs igen, jag tror att både jag och Mio behöver det!