Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

tisdag, april 24, 2007

Hästträning

Äntligen har jag kommit igång lite och göra något med Fandango. Han har ju bara gått här hela vintern och haft tråkigt. Det är inte Fandangos val kan jag ju säga, han är en mycket social häst som helst vill vara i centrum hela tiden. Fandango är en väldigt lugn häst, det är inget större tempo i honom och det passar egentligen mig ganska bra. Heta/nervösa hästar är farligare och jag vill hålla mig hel nu. Fast jag passar inte så bra med hästar som inte har någon framåtanda alls och så har det känts med Fandango. Han har ingen större energi men blir samtidigt snabbt väldigt uttråkad om det inte händer nya saker. Eftersom klickerträning och träning med godis brukar gå upp energin och farten på djuren så har jag börjat använda det på honom med (och för att jag tycker att det är kul). Jag har ju tränat lite trick tidigare med honom och det har han varit jätteförtjust i. Han förstod rätt fort att klick betydde godis och sedan att lite arbete från hans sida ledde till klick o godis. Självklart kom han in i en fas där han testade om det gick att skrämma matte till att leverera godis men det gick inte den här gången heller. Resultatet blev att matte tog sitt godis och gick... Efter några dagar började jag försöka få fram att han skulle trava runt mig på en volt. Det gick faktiskt förvånansvärt bra. Denna häst som aldrig förstått syftet med longering (och därför aldrig gått att longera), lärde sig snabbt trava något varv runt mig. Det roliga var att det även fick honom att frivilligt välja trav, normalt sett så väljer han sällan några högre hastigheter än sakta lunkande och det brukar krävas rätt mycket arbete från min sida för att få honom att trava. Duktig liten häst, det här ska det bli mer av!
I söndags var Martin med ute och tog film och lite bilder på när jag jobbade med honom i träns från marken samt red lite. Den här träningen blev utan klicker för jag klarar inte att hålla reda på alla dessa grejer samtidigt, men självklart använde jag godis och det var en mycket positiv häst. Det var roligt. Jag har upptäckt att min träning av hundarna helt klart har gjort mig till en bättre tränare, jag ser mer positivt på hela träningen och lyckas alltid hitta det som han gör bra och bryr mig inte om det som blir fel utan räknar det som att han inte har förstått vad han ska göra. Det behövs mycket av den inställningen med Fandango, han är en häst med mycket personlighet, han kan vara envis och tjurig och har mycket åsikter och många hyss för sig. Jag brukar säga att antingen så tycker man väldigt mycket om honom eller också så driver han en till vansinne. Han har ofta drivit mig till vansinne, men nu kan jag säga att jag uppskattar honom något enormt, jag lär mig mycket av denna häst. Både jag och Martin har konstaterat att Fandango och Mio är ganska lika i temperamentet... haha

Nåväl här är lite bilder från i söndags:
Här går jag med Fandango och försöker jobba lite med honom på en volt. Han kämpar på bra.




Här är en typisk Fandango, ska kolla vad Martin gör och kör upp nosen i kameran.