Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

tisdag, mars 20, 2007

träningsrapport

I söndags höll jag första kurstillfället på hjälpare-kursen hos Monica. Det är en kurs på 4 tillfällen som handlar om klickerträning och hur man lär hunden att kunna hjälpa till hemma (eller bara kul saker). Eftersom flera på kursen ville lära sina hundar att hämta något från golvet, öppna en pedalhink och slänga det de hämtat i den så tänkte jag att jag skulle lära mina vovvar samma sak. Det kan ju vara bra att ha gjort det själv med egna hundar så att jag vet hur jag själv lärt in det.

Jag började igår med att lära dem trampa på pedalen så att hinken öppnade sig. Det gick rätt fort eftersom jag tidigare har lärt dem att trampa på en post-it lapp så var det bara att repetera det och sedan överföra till pedalen. Birk tyckte det var lite läskigt när locket for upp, men efter ett tag insåg han att det var det som var meningen och försökte öppna det med nosen istället för att trampa på pedalen... Mio bugade samtidigt som han trampade på pedalen, det var i och för sig inte så tokigt för då stod han kvar på den så locket hölls öppet.

När de verkade ha fattat detta med att öppna hinken så bytte vi del i beteendet och började öva på att plocka upp en toarulle från golvet istället. När det fungerade, så tog jag ur "innerhinken" från pedalhinken och började försöka få dem att släppa toarullen i den. Detta är det vi pysslar med nu. Birk verkar ha fattat och klarar att lägga den i hinken om jag lägger rullen (eller pappersbiten som den brukar bli decimerad till) ca 30 cm från hinken. Mio klarar ibland om jag lägger den precis vid hinken och han bara lyfter den tillräckligt högt. Jag "fuskar" lite och puttar hinken närmre honom så den hamnar i när han släpper, jag gjorde så med Birk också i början och det fungerade ju med honom... Det har faktiskt gått fort framåt, vi har inte övat särskilt mycket, men ett par gånger om dagen och korta pass om ca 20-30 repetitioner totalt per hund (byter hund två gånger också). Min plan är att de ska kunna detta till på söndag, haha, vi får se om jag lyckas...

Koppelpromenerandet gick sådär idag. De var pigga och vimsiga och hade bråttom till alla goda vårdofter. Det blev ju inte bättre av att jag var lite vår-vimsig också. Men det var skönt att promenera i det soliga vädret!