Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

torsdag, mars 15, 2007

15 mars, rump-target

Idag lyckades jag fånga Birk på bild när jag övade rump-target. Jag håller fram flugsmällan en bit ifrån hans höft och han flyttar då rumpan mot den. Det var lite svårt att fota samtidigt som jag höll reda på flugsmälla och hund men bilden är inget fusk, han har precis flyttat sig i sidled till flugsmällan. Han har verkligen kommit på det nu. Birk är rolig för om man tar ett uppehåll med träningen av en grej så är han ofta bättre på det när man tränar det nästa gång än han var när man slutade förra gången, det hinner liksom "mogna" lite. Idag flyttade han rumpan utan att göra en huvudrörelse åt sidan. Han fixar att göra detta åt båda hållen men än så länge har vi bara övat på det när han står framför mig. Mio fick öva sig på att stänga skåpsluckan, han har lite problem att veta var han ska trycka till när inte post-it lappen sitter där, och trycker inte lika hårt då heller. Jag försökte få honom att fixa det lite bättre genom att sätta dit lappen lite, det blev bättre men sämre igen när jag tog bort den. Han blir nästan lite snurrig av att försöka hålla koll på luckan och mig samtidigt, haha, han vet knappt vart han ska titta stackaren (jag håller ju klicker och godis!!!).

Vi har koppelpromenerat idag också. Det gick väl ungefär som vanligt. Det sämsta med långsamma framsteg är att man knappt märker dem själv förrän man ibland kommer på hur det var för några veckor sedan. Birk kunde sitta kvar idag när jag kastade bollen över huvudet på honom. Jag gick genom skogen lite med Mio och då var han lite vimsig och ofokuserad, men annars gick han bra. Han fick öva på att gå balansgång på en stock också, han var så ivrig att han ramlade av hela tiden... Men han klängde sig upp direkt igen varje gång, vi kanske ska ta och öva lite mer på balansgång. Jag släppte honom lös en gång också, han visade tydligt att han ville ner i ett djupt dike vid sidan om vägen och dricka vatten så jag släppte honom så han kunde hitta en väg ner. När han hade druckit så kom han direkt igen utan uppmaning och fick koppel på så vi kunde gå vidare. Visst är det konstigt att allt vatten som finns ute är godare än det vatten man har inne åt dem. Birk brukar kombinera drickande med bad när vi är ute, han gillar att plaska runt i vatten.