Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

onsdag, mars 07, 2007

Mio på kurs

Igår var Mio på kurs. Han har ju redan gått vardagslydnad 2 men inga var anmälda till 3:an och Mio behöver träna bland andra hundar så igår fick han vara med i en 2:a. Mios stora problem är ju hans utfall mot andra hundar, han har alltid gjort så (ända sedan 10 veckors ålder) och han gör det mot både hanar och tikar. Han har ju blivit väldigt mycket bättre men det är långt ifrån hur jag skulle vilja ha det så mer jobb krävs. Det brukar vara mest risk för utfall första två gångerna på en kurs, sedan verkar han mycket mer avslappnad. Igår gick det väldigt bra i början, han verkade avslappnad fast det var många nya hundar. Men så efter en stund så var det en hund som han reagerade på som också reagerade mot honom och efter det så blev det lite mera.
Det jag skulle behöva kunna göra bättre är att kunna bryta honom när jag ser att han låser blicken mot en hund och blir spänd. Vi har inget som riktigt funkar där än. Likadant om han är nyfiken på en hund och drar mot den så skulle jag vilja kunna bryta honom snabbt och lätt, för han kan lätt slå över till utfall istället. Vi behöver träna mera! Ibland märker man inget överhuvudtaget innan, utan han bara flyger ut och skäller men det var oftare när han var valp, nu brukar han "hålla sig" lite längre så att man hinner se att han är spänd och stirrar först (även om det bara är för ett ögonblick). Igår så jobbade jag mycket och gick jour så de var ensamma hemma en del på dagen. Vi hade knappt gjort något innan kursen och jag tycker mig se en tendens att risken för utfall ökar om han inte gjort särskilt mycket innan den dagen. Vissa gånger kan han ju verka helt obekymrad när han är på kurs, men så kommer det ibland tillfällen som igår och självklart skulle jag vilja veta varför. Synd att han inte kan tala om det själv...

I övrigt gick träningen ganska så bra igår, han är duktig lille Mio (fast han är inte så liten längre...). Jag tror att han har börjat komma i lite könsmognad nu, han var mer intresserad av dofterna på marken än vad han brukar vara. Han är ju 11 månader nu så det borde ju märkas att han är en ung hane snart.

Birk satt i bilen och fick ingen träning igår stackarn. Men ikväll skall han på agility, det blir roligt!