Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

lördag, mars 03, 2007

rallylydnad

Idag har Birk och jag tävlat i rallylydnad. Det var en inofficiell tävling utanför Veberöd. Det är första gången som jag och Birk har varit på tävling. Min målsättning var att testa om han överhuvudtaget kunde fokusera på mig och på att träna på en annan plats en vanligt. Jag har ju varit väldigt dålig på att miljö-träna Birk och eftersom han är en väldigt stressig hund som gärna vill vara överallt samtidigt och kolla alla dofter och annat så kan det vara mycket svårt att få honom att fokusera på mig.
Jag är jättenöjd med dagen. När vi kom dit var han inte ett dugg intresserad av mig utan bara av allt annat men efter en liten stund så kom "den vanlige" Birk fram och han kunde ha fullt fokus på mig och ville jobba (pannkakorna kan ha hjälpt... :-)). Det gick lite upp och ned med koncentrationsförmågan med mestadels var det bra. Själva tävlingen gick rätt bra också. Han är ju inte van att jobba särskilt länge utan belöning men jag testade att ta mig igenom banan utan godis o lek. Han tappade fokus på mitten men det kändes jättebra på slutet. 71 poäng fick vi (70 är godkänt) och det är jag nöjd med. Efter att alla hade gått så fick vi möjlighet att gå en gång till och då lade jag in lite kamplek mitt i och lite godis mot slutet. Efter att vi var klara så försökte jag få honom att varva ned lite och satte mig ned med honom i ridhuset och han coolade faktiskt ner lite en liten stund. Birk är ju också väldigt dålig på det där med att pausa så det var jätteskönt att se att han faktiskt kunde andas ut lite en kort stund och vara lite mer avslappnad. Nöjda och trötta åkte vi hem till Martin och Mio, det här kan vi prova på fler gånger!