Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

måndag, mars 05, 2007

lite framsteg!

Idag tog det bara en koppelsträckning för att Birk skulle komma ihåg att man ska gå fint i koppel! Iallafall gick han fint ett tag... På det hela taget så blir han faktiskt bättre och bättre hela tiden. Idag gick vi en runda om ca 45 minuter. Han hade bråttom i början men kämpade på lite för att kontrollera sig även om han "glömde" ibland. Det finns ju så himla mycket kul i livet! De gånger som han drog till lite väl mycket så väntade jag med klicket tills han kom till mig och vi började gå LUGNT framåt igen. Fast ibland klickade jag för huvudvändningen också, annars tror jag att han kommer att sluta med att vända fort när kopplet sträcks och sniffa klart först istället.

Jag lade in lite övningar emellanåt, tex att om jag stannar och "stramar upp" mig så ska han komma och sätta sig i fotposition. Det var en rolig lek tyckte Birk, fast matte var lite petig med att man skulle sätta sig rätt... På hemvägen övade vi ganska mycket fotgående. Båda går ju nästan alltid jättebra i kopplet på hemvägen så idag passade jag på att göra lite annat. Fast om det är lerigt underlag så övar vi inte fotgående, haha, Birk tycker inte om när det är kladdigt under tassarna så då måste han se sig för när han går...

Positivt idag när jag bytte hund var att Birk självmant direkt gick och satte sig på bädden i hallen där han brukar sätta sig när man säger åt honom att han ska stanna hemma. Han har fattat att han ska vara hemma efter vår promenad och att Mio ska med ut då. Birk blir ju jätteledsen när jag och Mio går iväg och har roligt men han verkar ändå ha börjat acceptera mera att så är det. Han ställde sig som vanligt vid altandörren och skällde när vi gick, men när vi kom hem var det tyst och han verkade ganska lugn. Mio verkar ta det lugnt när han väntar hemma (det är därför han alltid får börja med att stanna hemma). Egentligen borde jag väl skiftas om vem som börjar ute/inne men det får jag införa senare, Birk får lära sig den här rutinen först.

Mio gick jättebra idag, han är lite lurigare för han kan börja "smygdra", han sträcker så lite i taget att jag inte märker det förrän det faktiskt drar ganska mycket. Jag måste vara mer uppmärksam på det där, jag är inte lika alert när jag går med honom som med Birk för efter 45 minuters träning med Birk så blir jag lite matt...
Mio fick också öva på att komma in i fotposition när jag stannade och stramade upp mig. Han tyckte också att det var kul men var lite sämre på att komma rätt direkt, det blev lite för många väldigt sneda försök först, men gav man honom en chans till så rättade han till det. Han kan ha blandat ihop det lite med den andra grejen jag tränar honom på, att han ska sätta sig snabbt när jag plötsligt säger sitt - men det var han jätteduktig på idag. Vi gjorde en annan kul lek också, han fick hoppa upp på en stor sten, jag ropade kom och han hoppade ned o satte sig i fotposition. Det blev några upprepningar, mycket för att det syntes så på honom att det här var en skojig lek och han hoppade upp på stenen igen efter varje belöning för fotpositionen (han fick klick uppe på stenen också).
På hemvägen gick han väldigt bra i koppel, jag drog ned på belöningarna där ganska så fort och han fortsatte att gå jättefint. Jag övade lite fotgående med Mio också. Han vill gärna flyta iväg utåt och ibland lite före så jag jobbade lite på att få honom att hitta rätt position.
Efter de här övningarna var vovvarna jättetrötta (innan vi gick ut var de överpigga). Det är härligt att se två trötta hundar ligga däckade på golvet! Det är min belöning för dagens träning.