Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

lördag, mars 10, 2007

10 mars

Hundarna fick vars en promenad på förmiddagen i det härliga vårvädret. Jag började som vanligt med Birk. Det var som vanligt mycket klick för att gå ordentligt i kopplet eller för att snabbt vända om han drog i det. Någonstans på mitten övade vi sitt kvar och även idag störde jag honom med att kasta omkring en boll. Det gick bra så då ökade jag svårigheten och kastade bollen förbi där han satt. Första gången for han efter den (jag var beredd och hade inte släppt kopplet så han nådde inte fram) jag satte honom igen och vi provade igen - då satt han kvar! Duktig vovve, vi lekte en bra stund efter det. Efter att ha gått en bit till så övade vi lite inkallningar - det tycker Birk är jättekul. Det rycker i tassarna medan han sitter och väntar på "hit" och när man sedan ropar så kommer han i full galopp. Vi övade som vanligt en del att komma in i fotposition och fotgående (som han ofta själv tar initiativ till). Han var lite pigg i början av promenaden och drog lite ofta men efter att vi gått en bit så blev det mycket bättre och efter att vi tränat lite annat så gick han ännu bättre. Birk och jag var ute i lite mer än en timme, han gick faktiskt in frivilligt efter promenaden.

Mio gick duktigt idag, han kan ju ibland börja smådra lite och är jag inte vaken så blir det mera. Han fick också öva att sitta kvar men med godis som störning och lite inkallningar. Mio har inte lika hög fart vid inkallningarna så jag var noga med att klicket kom när han faktiskt galopperade (vilket han brukar göra första biten) och att han fick lite längre sträcka att springa. På de sista repetitionerna gjorde jag så att jag började springa bortåt när han kom i galopp så att han höll farten hela vägen fram till mig. Idag provade jag att få igång honom med att leka med en boll med snöre på och efter en stund kom han faktiskt igång ordentligt och vi kunde ha lite dragkamp. Först började jag med att bara kasta den så att den studsade ganska nära oss och då hoppade han faktiskt efter den, men struntade i den så fort den var stilla. Sedan gjorde jag som Birk brukar göra :-), jag höll i den med ena handen och bara sprang lite - och det funkade, Mio sprang med sidan om mig och höll i andra änden. Detta gick att utveckla till dragkamp och mera vilt bus. Vi slutade efter en liten stund, jag vill ju sluta innan han själv tappar intresset. Det var mycket positivt att det gick att leka såpass bra med honom ute på promenaden, han var verkligen heltänd på leken ett tag.