Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

onsdag, mars 07, 2007

dagens koppelträning

Idag blev det varsin promenad för hundarna. Jag räknade med att iallafall Birk skulle vara jobbig eftersom han bara fick 10-15 minuters klickerträning igår och i övrigt ingenting samt att de varit ensamma hemma på förmiddagen idag. Men helt fantastiskt - det tog bara en koppelsträckning idag med för att Birk skulle komma ihåg att när kopplet är på så får man ta det lite lugnare. Han gick jättebra första tredjedelen ungefär, sedan hade han väldigt bråttom ett litet tag och ville galoppera iväg men efter 3 korta time-outer (då vi bara står rakt upp o ned och gör absolut ingenting i 5-10 sek) så verkade plötsligt polletten ramla ned och han tog det lugnare igen. Vi körde lite med nosduttar på handen emellanåt också och det fick också ner farten och ökade intresset för mig. Testade även idag med att han skulle komma in i fotposition om jag stannade och stramade upp mig och det verkade han ha förstått ganska bra för han gjorde rätt direkt.

Det är kanske dags att påpeka igen att jag nästan aldrig säger något när vi är ute och övar koppelpromenerandet. Det blir ett braaa ibland när hunden verkligen är riktigt duktig (oftast i kombination med en liten extra stor bonus) och ibland hopp, hit, sitt eller ibland "kom igen" om vi tränar något speciellt och jag vill att han ska försöka igen. I övrigt är jag tyst och låter klickern tala för mig (fast ibland när jag klickar fel klarar jag inte att hålla tyst utan det blir ett litet aahh). Syftet är ju att de ska göra rätt utan att jag tjatar eller lockar, de ska komma på det själva, och det är bättre att de faktiskt är intresserade av att höra vad jag säger när jag ger dem ett tips om vad som kan belönas. Ett kommando eller lockande kan i sig vara belönande (förstärkande för det de håller på med när man säger det) eftersom hunden får ett tips om vilket beteende som kommer att belönas, och jag vill inte att de ska få någon sorts belöning när de drar i kopplet. Jag vill inte heller att de bara kan gå fint så länge jag jublar och säger bra hela tiden (eller att de börjar strunta i mina bra eftersom de inte leder till någon god/rolig belöning) så de får lära sig från början att gå fint utan ljud från mig och att klicket kan komma när som helst.

Mios runda gick också bra. Han var också jätteduktig i början, lite vimsigare på mitten och sedan duktig igen. Vi övade ungefär samma saker som med Birk.

När jag och Mio kom hem så var Birk tyst och när vi kom in så låg han på sin bädd i "finhallen" och var lugn. Strålande!!!!