Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

torsdag, mars 08, 2007

8 mars

Imorse var hundarna trötta efter gårdagens träning. Jag var ledig idag och tog koppelträningen på förmiddagen, ville se om det var någon skillnad att gå med lite tröttare hundar. Det var det inte. Däremot var även jag lite trött redan från början och det kan ju ha påverkat.
Gick av vägen och in i skogen med Birk idag. Han är ju som tokig efter spår av harar och rådjur och just där vi gick fanns mycket sådan störning. Det gick ändå ganska bra, vi fick pausa lite ibland och jag använde mig av en del nos-duttar på handen för att han skulle tänka på annat en stund och det fungerar faktiskt ganska bra. I början vill han mest kasta sig iväg efter varje klick, men jag brukar hålla honom kvar och så kör vi några till och efter det har han lite grann kopplat bort det mest intensiva och stressade springet och sniffandet. Efter en stund kom vi ut på vägen igen och där gick det ungefär som vanligt. Birk är sällan helt stilla, det är nästan alltid någon kroppsdel som rör sig eller som det "rycker" lite i, han är nog en typisk stressad hund och har varit det så länge jag kan minnas. Det är ibland en fördel, tex när vi tränar lydnad och han är "på hugget" och i det närmaste studsar fram i fotgåendet (bara man får honom att koncentrera sig på det istället för allt annat), men på många andra sätt (tex koppelpromenader och teorigenomgångar på kurser) är det jobbigt att ha en sådan hund. Han har mycket svårt att koppla av. Vi gick nog igenom 2 kurser innan jag gav upp det vanligaste sättet att få hunden att koppla av under teorin - att "hålla fast" dem med kopplet under foten el liknande och ignorera dem. Birk var redan som valp urstark och mycket envis och teorilektionerna blev bara till nästan brottningsmatcher för att hålla honom någorlunda på samma plats (för att inte tala om ljudeffekterna). Nu har jag gått över till att klicka/belöna honom för liggande/sittande och tyst under teorilektioner och det blir iallafall lugnare för alla andra och trevligare för både mig och Birk. Han är ju inte direkt avslappnad eftersom han är fokuserad på mig, men någon gång ska vi väl komma dit också.

Birk vill ju inte gå in när vi kommer hem från promenaden, han vet att han ska vara ensam hemma medan jag går med Mio. Idag testade jag att klicka in honom istället för att locka. I början närmade han sig mycket tveksamt den öppna dörren men det slutade med att han glatt studsade in genom ytterdörren tre gånger på raken :-). Duktig vovve, men sedan blev det sorg och bedrövelse när jag och Mio gick iväg. Men när jag kom in efter Mios promenad så låg han på sin plats och låg kvar så jag kunde gå dit och belöna honom. Hoppas att han kan lära sig att ligga där och vänta för då kan han kanske slappna av när jag och Mio är ute.

Mio fick en lite kortare promenad för det började regna och jag skulle iväg. Han skötte sig också ungefär som vanligt. Mio har fått lära sig att stänga en skåpslucka här hemma. Han gillar sådana övningar, detta lärde jag honom med hjälp av en post-it lapp som han duttade på med nosen. Han fattar snabbt att han ska fortsätta dutta på platsen där den tidigare suttit om man tar bort den och ökade snabbt på trycket i duttandet så luckan stängdes på två duttar. Kul lek tyckte både han och jag!