Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

måndag, mars 12, 2007

12 mars

Dagens första koppelträning blev på morgonen. Idag började jag att klicka Birk för en position också. Nu när vi går så blir det oftast att han travar på ganska fort framåt, saktar in och vänder strax innan kopplet sträcks - får klick, kommer in och hämtar belöningen och sedan raskt travar framåt igen. Nu tänkte jag försöka få honom att hitta en position att hålla istället och kanske så småningom kunna hålla den i mera jämn fart. Detta är en liten test så jag har ingen aning om det kommer att fungera men jag gjorde så att när han kom i en viss position på väg framåt (ganska nära mig) så klickade jag. Efter en stund började han dra ned på tempot i ungefär den positionen och då kunde jag belöna för det. Vi höll på en stund, får fortsätta en annan dag och se om det fungerar.
Jag övade lite inkallningar från sitt kvar och idag testade han en gång om det fungerade att tjuvstarta, det gjorde det inte och nästa gång satt han kvar. Annars kommer han fint i full galopp och går in på vänster sida och sätter sig. En gång hoppade han på mig när han kom och då bara avbröt jag och han fick göra om, det kändes lite trist för han kom i full fart med hög förväntan men hopp på matte vid inkallning vill jag inte ha... Han fick öva lite sitt kvar medan jag kastade boll också, det var svårt för honom när jag kastade den över honom, då ställde han sig upp men sprang inte efter. Vi fick göra om ett par gånger och jag gjorde det lite lättare och då gick det bra.

Kom hem och bytte hund, Birk gick in direkt idag också! Som vanligt var jag lite seg under Mios promenad men det gick rätt bra ändå. Provade lite att klicka honom för position också och det gick väl sådär, tror inte riktigt att han förstod vad jag klickade för. Mio fick också öva lite inkallningar och idag hade han stora problem med tjuvstarter. Han var lite ofokuserad och satt och tittade på fåglarna och så plötsligt tittade han på mig och så kom han... Synd för han galopperade faktiskt längre sträcka än han brukar så det var trist att vi fick göra om. Det var lite dåligt resultat idag, han varvade tjuvstarter med att vänta på kommando. Jag försökte belöna honom rejält när han gjorde rätt. På Mio har jag inte lagt in att han ska sätta sig i rätt position än, jag vill att han ska få upp tempot först. Farten blir lite högre för varje gång vi tränar det nu, men det är bara något extra galoppsteg varje gång så det kommer nog att ta en stund. Synd att han inte är tänd på att leka för då skulle man säkert kunna få igång honom, idag försökte jag att "leka" med godiset lite för gasa upp honom lite. Han har blivit snabb på att sätta sig när jag plötsligt säger sitt under promenaden, det är kul för hela hunden lyser upp när han får det kommandot.