Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

onsdag, mars 14, 2007

kurs

Hundarna har haft jättetråkigt både igår och idag, jag har jobbat mycket, de har varit hemma ensamma en hel del och inga promenader har vi hunnit med heller. Desto gladare blev de nu ikväll när de ÄNTLIGEN fick åka på träning. Vi var rejält sena men det blev lite träning iallafall. Började med Mio som fick komma till ridhuset och titta på hundar igen. Nu blev det inte så mycket hundtittande för en liten stund efter attt vi kommit så samlades hela den gruppen för teori så det blev till att titta på stillasittande hundar :-). Mio var jätteduktig idag och det var roligt att se för han verkade avslappnad hela tiden i ridhuset (men tänd på att träna). Det tog en stund för oss att gå från bilen till ridhuset för han hade fruktansvärt bråttom och hade ju som sagt inte gjort ett dyft på 2 dagar så det var mycket energi i vovven. Inne i ridhuset så fick Mio klick för att han tittade snällt på hundar och för att han tittade på hund och sedan tittade på mig. Vi tränade lite fotgående och annat också. Han lärde sig en ny grej idag med... Mio är ju väldigt hoppig och vill hoppa upp och pussa på alla trevliga människor han möter, speciellt sådana han känner och Monica är ju en av hans favoriter. Idag verkade det som om han började fatta det där med att sitta ned när Monica hälsade på honom, det var bara det att han först hoppade upp och levererade en snabb puss och sedan direkt vände sig mot mig och satte sig ned och såg ut som om han tänkte "var jag duktig nu"... tja ska man belöna för att han faktiskt tog kontakt med mig och satte sig när han precis innan hoppade... Gjorde det första gången och Mio upprepade direkt hela kedjan av beteendet... haha, de lär sig fortare än man tror...

Sedan var det dags för Birks agility, vi kom dit när det var ca 30 minuter kvar av kursen... 1,5 timme sena med andra ord... Jag ville inte gärna åka dit direkt utan att först ha gjort något med Mio för han har en förmåga att börja knapra på bilen om han blir lämnad ensam kvar och är pigg (Birk tjuter ju istället men det ger iallafall inga skador på bilen). Birk var i sjunde himlen och heltänd på att träna. Vi hoppade en bana innan kursen var slut och stannade kvar lite efteråt och fortsatte träna. Idag fungerade det jättebra att skicka in Birk i slalomen på lite håll (2 meter kanske). Jag kom på att jag måste lära honom att gå slalom även om han startar den från min högra sida - upptäckte att han blev helt förvirrad då och inte kunde göra den alls. Visst är det lustigt att de är så beroende av sådana "petitesser" som hur vi står i förhållande till varandra för att saker ska fungera. Jag tycker att det är så himla roligt att det går att ha honom lös och träna utan att han springer rundor eller annat, han vill bara träna och det är han och jag som gäller. Idag var han inte särskilt intresserad av dofterna heller, precis när vi kom så var ju näsan i marken men när vi gick in på själva planen så var det träning som gällde och han koncentrerade sig på det. Vi övade också att jag satte honom och sedan gick tre hinder före (på rak linje) och sedan kallade in honom över dem - det gick jättebra! Inga tjuvstarter och inga försök att springa runt hinderna idag. Sedan testade jag samma sak fast tvärtom, att skicka honom framåt. Lade godiset efter sista hindret. Det gick också bra men om jag inte hade godis där så fungerade det inte. Funderar på om jag skulle lägga en target där istället så det blir mera att han springer till en viss punkt och inte är så fokuserad på var belöningen finns.

Mio var ju duktig med hästarna idag också. När jag fodrade dem på eftermiddagen så var de pigga och busiga och sprang omkring en del. Mio brukar ju reagera med att jaga dem och att bita dem i svansar och bakben om de springer. Men inte idag! Om de sprang precis kring honom så flyttade han sig undan och kom sedan till mig och hämtade sin belöning. Han var lugn och fin och verkade för en gångs skull visa lite självbevarelsedrift och klokhet. Fast som avslutning så sprang han ju under magen på min mest nervösa häst... Inte så smart kanske, men hästarna bryr sig inte särskilt mycket om Mio, de tycker att han är lite jobbig om han biter dem i svansarna men annars kan han nog göra nästan vad som helst. Det är bara ibland som Fandango inte är på så glatt humör och jagar Mio bara för att han har lust med det (utan att Mio varit dum först), de har nog ungefär samma humör de där två. Birk är en liten fegis och håller sig utanför hästhagen för det mesta, han sitter fint och väntar på säkert avstånd tills vi är klara och spanar lite oroligt in i hagen för att se vad vi håller på med. Dalmatinern ska ju vara en typisk "hästhund" och ska fungera jättebra ihop med hästar - jag har en som är rädd för hästar och en annan som jagar hästar... Ibland undrar jag om deras mamma var ute och slarvade med en annan hanhund...