Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

måndag, april 09, 2007

ny övning i koppel

Idag fick jag ett mail med tips om koppelträning från en som har lyckats med en hund som verkar väldigt lik Birk i sättet. Hon hade använt sig av metoden att hunden skall gå bakom eller max i höjd med föraren under promenaderna och det har fungerat jättebra på den hunden. Detta inspirerade mig att sätta fart med koppelträningen igen. Jag har ju ett tag funderat på om det skulle fungera att lära in att gå bakom och idag började jag testa. Jag började med Birk och laddade med godis, klicker och gott humör och gick mot skogen. Jag har ju fördelen av att det egentligen är väldigt lite störningar här, det är inte många hundar som går längs skogsvägarna kring mig, så vi har en ganska lätt miljö att börja i. Direkt när jag kopplade honom innan vi nådde skogsvägen så började jag med att stoppa honom med koppel och händer om han gick framför mig och ställa mig framför och backa honom lite. Sedan locka in honom i position bakom (använde handtargeten här) och klicka och belöna när han höll sig där. Om han fick bråttom och smet förbi, så direkt hejda honom, gå framför igen och låta honom backa några steg och sedan belöna honom bakom mig igen. På detta sättet så bromsades han upp lite och hamnade aldrig i läget "full galopp framåt" tills kopplet stoppar. Birk blev lite konfunderad först men han verkade fatta snabbt vad det var jag ville och det gick över förväntan bra. Efter en stund sade jag "varsågod" och han fick gå som han ville en stund (men med de vanliga reglerna för koppelsträckning) och han gick då redan från början lugnare än vanligt och hade bättre koll på mig. Så varvade vi så här hela promenaden, bakom och fritt. En gång drog han rejält mot en doft när han gick fritt men då skickade jag direkt in honom bakom (sköter man inte sin frihet så får man gå kontrollerat), detta verkade han också begripa. Det gick så bra att jag glömde koppla loss honom som alltid annars sista biten uppför backen hem, han gick kopplad hela vägen in genom ytterdörren. Vi var båda mycket nöjda med dagens övning!

Självklart fick Mio prova samma metod :-). Mio är en godisgalning så man kan få honom att göra det mesta för något gott. Han lärde sig snabbt att tycka väldigt mycket om positionen något snett bakom matte. Även han fick stoppas och backa ett par gånger i början men verkade sedan begripa lite vad det handlade om. Positivt med Mio idag var att han reagerade snabbt om kopplet sträcktes när han gick fritt och spontant snabbt vände och kom till mig. Mio drog också som en blådåre mot en doftfläck idag och även han fick då finna sig i att omedelbart gå bakom en stund istället, han gjorde inte om det. På hemvägen började jag köra tydligare handtarget med Mio och satte vänsterhanden mitt bakom mig (vid min rumpa). Min tanke är att han ska kunna gå precis mitt bakom mig i situationer som han tycker är jobbiga (trånga passager med andra hundar tex) och kanske då kunna hålla sig där och helt lämna över kontrollen av omgivningen till mig. Det tog några försök innan han fattade att det var handtarget vi sysslade med (jag har nog aldrig haft handen bakom mig när vi kört detta) men sedan gick han glatt mitt bakom mig och duttade på handen (så om ni någon gång i framtiden ser Mio gå o putta mig i rumpan så är det detta han sysslar med haha).

Detta ska jag absolut jobba vidare med! Om det är fler som har bra träningstips så hör gärna av er till mig. Det enda kravet jag har är att tipsen absolut inte får innehålla någon form av fysisk bestraffning av hunden (varken koppelryck eller annat), det ska vara positiva metoder som håller både hundar och förare på gott humör!