Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

tisdag, april 03, 2007

Mio 1 år!

Idag fyller Mio ett år, lille valpen har blivit stor...
Igår var vi och tränade igen. Det kändes inte särskilt lyckat med Mio. Jag hade gått jour hela helgen och det var mycket jobb så hundarna hade varit ensamma hemma mycket (Martin var bortrest). Igår var jag väldigt trött och det blev inte så mycket aktivitet under dagen. Mio var jättepigg och lite mer spänd än vanligt på kursen och det blev ett par rejäla utfall. Det kändes riktigt trist. Det var en ganska billig dalmatiner ett tag om någon hade velat köpa galningen... De gånger han gjorde utfall var det när någon annan hund tittade intensivt på honom eller rörde sig rakt mot honom. Han fixar inte det... ÄN! Men det ska gå någon gång har jag tänkt... Vi skulle behöva öva lite mer planerat med någon lugn trygg hund som vi kan träna på att möta och på att bli stirrade på av.

Birk fick också komma ut en sväng och träna, det blev mest agility. Jag jobbar med att kunna skicka in honom i slalomen när han är på min högra sida och igår så fungerade det hyfsat om jag stannade honom, gick före honom och sedan ropade honom in i slalomen när jag stod vi andra pinnen. Idag har jag övat på mina pinnar som jag satt upp i trädgården och nu går det att skicka honom framåt in i slalomen när han är på min högra sida! Igår blev han väldigt uppvarvad av agilityn och började hoppa och nafsa i mina armar så vi fick ta lite pauser och coola ned. Mio verkar ha lärt sig att bli inskickad i slalomen när han är på min vänstra sida. Han ser så rolig ut för han tittar liksom på pinnarna och ser ut som om han har förstått att själva pinnarna är viktiga och går långsamt och noggrant tätt runt dem :-).

I helgen har jag lärt Birk att snurra åt höger och Mio att snurra åt vänster (fast inte samtidigt), det tyckte de var roligt!