Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

tisdag, april 17, 2007

koppelrapport

I helgen så gick jag och Martin en runda ihop med varsin hund i sommarvädret. Det var roligt att prova "gå-bakom-metoden" med båda hundarna samtidigt men med varsin förare. Det har inte varit så lätt för Martin att gå med dem tidigare, det har varit svårt för honom att få till min andra variant av koppelträning och hundarna är ofta alldeles för intresserade av den andra föraren, speciellt om den ena hamnar lite före den andre. Men "gå-bakom" fungerade mycket bra! Martin fick börja med Birk som faktiskt har lättast för det här och det såg jättebra ut (äntligen fick jag en chans att se det på lite avstånd). Birk höll sig bakom och gick avslappnat med hängande koppel. Det är precis som om han andas ut och blir lugn när han slipper stressa framåt hela tiden. Visst "glömmer" han bort att han ska vara där bak ibland och försöker smita förbi men det går över förväntan bra att få honom att hålla sig där bak.
Mio är lite svårare, han är mer självständig och ifrågasättande än Birk, och han tycker nog att det är väldigt onödigt och obegripligt att man ska gå bakom, men med envishet så går det med honom också. Å andra sidan så är Mio mycket bättre på att gå i koppel fritt än vad Birk är, så de fördelar sina förmågor bra. Vi bytte hund med varandra några gånger under promenaden och själklart fick de variera mellan att gå bakom och att gå fritt. Ett bad i en bäck hann de också med.

Igår så var jag och höll kurs i freestyle hos Monica och då fick Birk följa med. Han tyckte det var jätteroligt att vara med men tråkigt att inte få träna hela tiden. Han fick öva på att stå bunden vid staketet och det gick ungefär som förväntat, han tjöt som en hund i kläm när jag gick ifrån honom, men tystnade relativt snabbt de flesta gångerna. Han var heltänd på att träna de gånger han fick visa något och efter kursens slut så körde vi lite mera och då var han nästan lite väl tänd. Men bra iallafall för han lyckades vara koncentrerad på mig fast två hundar for omkring o busade med varandra runt honom.

Idag har det blivit en koppelpromenad med båda hundarna samtidigt och det är alltid jobbigt för mig (det blir tre gånger värre med två hundar än med en...), men det går bättre o bättre med det också. Nackdelen är att jag inte använder klickern när jag går med båda samtidigt och jag tror att jag förlorar en hel del på det. Men det fungerar ganska bra med ordet "bra" också. Jag håller på och övar upp deras respons på sitt namn också men det är svårt att låta bli att "tjata ut" namnet och säga det när man egentligen inte behöver och inte kommer att be om något som kan leda till belöning heller. Det går ju mycket bättre att gå med hundarna en och en än tillsammans och jag kan tänka mig att det kan bero på att deras belöningsförväntan är lägre när jag går med båda. De har helt enkelt märkt att jag inte är lika duktig på att belöna dem när de är två i koppel och då är jag genast mindre intressant. Däremot så är de duktigare och duktigare när vi promenerar utan koppel på egen mark. Birk kommer snabbare även när han har näsan i ett harspår. Där brukar jag belöna dem genom att kasta ut godiset på marken (+ lite direkt i munnen på Birk) och det uppskattar de mycket - det gäller ju att komma snabbt innan den andre hinner äta upp allt.