Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

torsdag, april 12, 2007

agilityträning

Igår var det dags för Birks agilityträning igen. Mio fick komma ut en liten sväng först bland andra hundar. Jag höll lite avstånd för han var riktigt understimulerad efter att ha varit ensamma hemma alldeles för mycket. Det gick bra, inga utfall, men han var lite spänd när vi var på samma plan som de andra.
Jag körde lite med att de skulle gå bakom för att inte dra i kopplet idag också och jag upplever att det är lättare för både mig och hunden att veta var gränserna är då. Jag vet att om nosen passerar mitt ben så är hunden inte bakom och de börjar förstå att nosen inte skall passera mitt ben. Betydligt lättare än att hålla reda på att matte inte är mer än 1 meter bakom eller vad det blir beroende av tillgänglig koppellängd (utan att hela tiden gå med huvudet vridet bakåt).

Birk var strålande igår på agilityn igen! Igår fick vi för första gången köra slalom med 12 pinnar. Det gick jättebra, han börjar bli riktigt säker på slalomen, bara han inte är trött i huvudet så tar han i regel ingångarna rätt också. En av gångerna provade jag att skicka in honom när vi stod ca 1,5 meter till vänster om första pinnen, Birk på min högra sida - han gjorde rätt direkt! Det kan ju i och för sig ha varit ren tur... Första omgången vi hoppade bana så sprang han bredvid en massa hinder, till och med favoriten däcket, det kändes mest som om han var vimsig och glömde bort att han skulle hoppa. Sedan gick det hur bra som helst, mitt största problem är att jag måste få mer fart på mina egna fötter. Tråkigt nog så protesterade min fotled (som Birk fixade en fraktur på i somras) efter att vi sprungit igenom banan två gånger, det blir nog till att få lära Birk väldigt mycket dirigering på avstånd och att införskaffa stabilare skor till mig. Sista varvet så försökte jag skicka honom mera framåt över hinder och det gick ganska så bra, bara jag kan komma ihåg att ropa vart han ska lite tidigare så han slipper vända sig mot mig och fråga varje gång... Brik är på alla sätt snabbare än vad jag är...