Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

söndag, juni 03, 2007

hundträning o fölbild

Nu var det väldigt längesedan som jag skrev något. Hur går det då? Tja, sådär, får jag väl säga. Jag har promenerat mycket med båda hundarna samtidigt och även om det kändes väldigt enkelt att gå med två hundar efter att ha provat att gå med båda och en häst samtidigt så är det fortfarande inte riktigt som jag vill ha det. Hundarna kan faktiskt GÅ i koppel nu, de försöker inte galoppera längre. De är oftast rätt duktiga och drar inte kraftigt men kopplena är i regel sträckta. De tycker att jag är en rätt så tråkig typ som bromsar dem hela tiden och jag får erkänna att jag är väldigt tråkig på promenaderna. Det är svårt att få deras intresse och de vill helst av allt springa fort och det går ju inte i koppel. Jag vill inte släppa dem längre eftersom Birk har bevisat att varje gång han är lös i skogen så pyser han iväg efter harspår eller bara för att springa, Mio hänger på även om han inte har förstått vad det är Birk spårar men han springer väldigt gärna bara för springandets skull han med. De är två väldigt obekymrade slynglar och de vill bara en sak och det är att ha kul. När vi går hemåt (om vi går samma väg tillbaka) så går de väldigt bra.

Idag så gick jag med dem en i taget och provade att ha dem i sele med lina på släp. De fick alltså gå "lösa" men ändå inte riktigt. Det gick jättebra. De var lite undrande till vad det var för orange lina som förföljde dem men helt klart gillade de att kunna trava i sin egen hastighet.
Mio lyssnade faktiskt riktigt bra, han tvärnitade varje gång jag sade hans namn. Vi gick förbi fåren och han tittade knappt åt dem, när vi går med koppel ska han alltid kika på dem över muren med 1-2 meters mellanrum. Han uppskattar verkligen att jag går med BARA honom, och likadant är det med Birk. Synd bara att de är så bedrövade när man lämnar dem hemma för att gå med den andre.
Birk lyssnade också ganska så duktigt. Han tyckte att linan var jätteäcklig, speciellt om den hamnade mellan bakbenen så den låg emot i ljumsken, då stannade han så jag fick rätta till den, han är en känslig vovve lille Birk. jag fick stoppa honom med linan en gång när han inte ville lyssna, och generellt så fick jag säga åt honom att vänta 2 gånger innan han stannade. Testade att kalla in med HIT också, haha, helt uppenbart att han lärt sig att då är det rådjur i skogen... Varje gång jag sade hit så tvärnitade han, sträckte upp huvud o hals så mycket han kunde o spanade på alla håll ut i skogen efter rådjuren... Inte en ansats till att komma. Jag hade boll med mig och gjorde så några gånger att jag ropade hit och omedelbart studsade/kastade bollen och då kom han ju i flygande fläng. Tur att han gillar lek den hunden iallafall.

Vi har tränat lite freestyle inne idag också. Imorgon är det ju kurs och förra gången bestämde vi att vi alla skulle sätta ihop 4 rörelser och ha ett litet kort program till musik imorgon. Detta gällde även mig som håller i kursen. Jag har övat Birk på att backa runt mig, göra en snurr på vänster sida och sedan backa igenom mellan mina ben och därefter framåt i sick-sack mellan benen. Vi får nog öva lite till men det gick faktiskt riktigt bra, han börjar få in snitsen på att backande sick-sack, fast fortfarande kan han det absolut bäst från höger sida men vänster sida börjar komma den med. Tränade lite kryp med targetsticka också och det gjorde jag med båda hundarna. Mio fick en liten aha-upplevelse, i början reste han sig varje gång jag tog ned targetstickan vilket resulterade i att den försvann igen. Det tog några försök innan polletten trillade ned och han stannade kvar i liggande när jag tog ned stickan, hihi, men sedan tyckte han väldigt mycket om ligg kommandot. Lustigt egentligen att hundarna blir så förtjusta i targetarna, de är ju galna i alla target som jag klickat in och de kommer ihåg dem så bra (tips, klicka inte in koner som targets...).

Tills sist en bild på fölet, han har fått namnet Aéreo (typ aero fast på spanska). Han är underbar!