Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

tisdag, juli 24, 2007

kantarellträning

I förrgår hittade jag kantareller i skogen precis längs promenadvägen, funderade på att spara dem för hundträning men blev alldeles för sugen på att äta upp dem så de blev tillbehör till middagen istället... Idag hade det vuxit upp lite nya kantareller och dessa fick offras för hundträning (fast än så länge har jag bara använt den största av dem). Så fram med lite godis och satte mig i arbetsrummet (där vi brukar träna in nya saker) och började med Mio, hade kantarellen på ena knät och klickade för att han sniffade på den (vilket han villigt gjorde, det kan ju vara mat...). Sedan hamnade den på golvet och klick för sniff. Mio ville dock äta upp svampen och då kunde jag inte låta bli att säga "nä, inte så" och sedan ville han knappt gå nära den igen... Fast jag klickade för att han spanade mot den istället. Hundbyte till Birk istället och gjorde samma med honom.

Därefter gick jag ut i köket och letade upp två gamla glassburkar o gjorde hål i locken, måste ju se om de kan välja rätt burk - med eller utan svampdoft. Och här blev det bekymmer... Mio var duktig o gjorde rätt, han testade ofta att nosa på den tomma burken också men jag provade att hålla inne klicket lite och då märktes skillnaden - den burken med kantarell blev han kvar vid. Birk däremot struntade fullständigt i om det var kantarell eller inte i burken - han apporterade burkarna... och om han inte apporterade dem så boxade han omkring med dem med framtassarna... Kul att leka med burkar tyckte han... Jag provade att ta av locket på burkarna och då markerade han för kantarellburken, tog på locken och han apporterade/boxade med burkarna... Jag försökte klicka för att han tittade på eller närmade nosen mot dem men det var kört. Burk med lock betydde apportera eller leka med dem oavsett svampinnehåll, burk utan lock betydde sniffa på svampen.

Samma ska upprepade sig vid övning lite senare på dagen. Skit samma tänkte jag plötsligt, kantarellerna växer ju inte i burkar i skogen iallafall. Så jag plockade upp den lilla svampen och klickade för sniff när den låg på golvet ett par gånger och sedan fick vovvarna vänta utanför medan jag gömde den i rummet. En hund fick komma in "var är kantarellen" sade jag och Birk letade upp kantarellen!!!! Birk letade noggrant o målmedvetet. Byte till Mio, han letade också men behövde mer pepp under tiden för att fortsätta leta när han inte gick rakt på den. Men de hittade svampen varje gång båda två och nosade tydligt på den (Mio fick jag stoppa snabbt och gräva ut den ur munnen på ett par gånger). Duktiga hundar, imorgon får vi testa ute!