Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

tisdag, juni 12, 2007

förstärkningskvalitet!!!

Under ett kort träningspass i trädgården idag så körde vi lite rallylydnad (fast utan skyltar), som tidigare så fick den hund som inte tränade sitta fast i stolpen. Enorm skillnad på dem mot förra gången, de har fattat - går man ifrån matte när vi tränar så hamnar man vid stolpen o den andre får ha kul istället. Birk har ju tyckt att det är fruktansvärt trist att sitta så ofta som i rallylydnaden så idag testade jag att höja kvaliteten på belöningarna rejält.
Dåligt utförande = ingen belöning utan fick börja om med samma moment under lite peppning med rösten.
Hyfsat utförande = belöning med godis
Strålande utförande = belöning med kamp med den mest älskade leksaken.
Det hände grejer kan man ju säga, det tog inte så lång tid för Birk att fatta och han satte sig med betydligt större vilja och förväntan efter en stund (framförallt de gånger han fick börja om pga att han försökte sno leksaken ur fickan, gjorde något helt annat än sitt eller andra grova misstag). Jag körde med täta belöningar och mestadels med leksaken och efter det så verkade Birk tycka att framförallt fotgående, men också sitt, var riktigt kul igen!
Mio var också duktig, han är en betydligt mer tålmodig hund och har inget emot att sitta still lite. Han är inte alls så förtjust i lek (men gillar verkligen godis) men lite kamp plockade vi in där också och han kom igång riktigt bra med att leka med mig.

På kurs igår hade jag med båda hundarna. Mio hade kurs först och jag testade i början att ha nosgrimman på, men det funkade inget bra. En vovve gick fram lite stillsamt o var lite nyfiken o när Mio insåg att han satt fast och dessutom med den hemska nosgrimman blev han helt rabiat mot den. Dessutom lyckades han på något vänster krångla av den från nosen så att den bara satt om halsen i virrvarret. Efter det fick han gå med halsband. Jag varvade lite och tränade Birk också så han slapp sitta vid trädet hela tiden, den hund som inte tränade tjöt väldigt vackert vid sitt träd...

Efter Mios kurs så var det freestyle och då fick Mio sitta fast hela kursen. Birk fick vara med lite ibland och visa och det gjorde han med mycket stor glädje. Nu har han lärt sig snurra helt utan handtecken, inte klokt vad fort det gick att plocka bort när jag väl försökte.