Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

onsdag, juli 25, 2007

mera kantareller

Idag har det ännu inte blivit någon kantarellträning inomhus men det blir nog nu ikväll. Däremot så passerade vi kantarellträdet i skogen och på bortvägen så visade jag hundarna på kantarellerna en i taget och belönade för sniff. När vi var på väg tillbaka så satte Mio en väldans fart med kurs mot trädet hängades framåt i kopplet från ca 10 meters håll... Ja, han skyndade fram till kantarellerna!!!! Duktig vovve ett rungande BRAAAAA från mig och en näve korv! Mio upprepade genast kantarellintresset och hann äta upp en innan jag fått ur mig "bra" och langat fram korven, hihi, vi kommer nog att få jobba med att han inte ska äta upp dem...

I övrigt på promenaden så skötte sig Birk strålande, han var verkligen riktigt duktig idag på att inte dra i kopplet och att GÅ. Mio var inte lika duktig men man kan ju inte få allt på samma promenad ;-).

Fandango har fått sig en ridtur idag också. Idag blev det en vända tillsammans med Linda som promenerade med sin unghingst. Vi gick samma väg som igår (den spännande vägen förbi alla husen) och eftersom den andra hästen gick först så passerade Fandango allt utan stopp. När vi mötte sopbilen tog vi en vända in på gårdsplanen hos en annan granne och provade också att gå ned på deras ridbana (har tänkt att låna den lite ibland för lite mer fokuserad ridning...). Det gick inte alls, Fandango har problem med att gå över från ett underlag till ett annat. Jag har funderat på om han ser dåligt eller nåt för det är aldrig andra hästar som har lika extrema problem med det som han. Linda provade att gå före med sin häst men det var tvärstopp för Fandango ändå. Jag hade ingen lust att sitta av och leda honom (då hade han följt med) eftersom sadeln snurrar när jag ska upp igen om jag inte har en stol eller nåt att stå på så vi struntade i det. Det fick räcka med att vi tittat på ridbanan för idag. Han var pigg och glad idag och det var en trevlig ridtur i eftermiddagssolen.