Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

onsdag, augusti 29, 2007

Kul träningskväll

Ikväll har jag och Birk varit på freestylekursen som jag håller i. Fast egentligen är det inte så mycket kurs utan mer träningsgrupp. Jag och Birk tränar lika mycket som alla andra under kurstillfället. Just nu är det den enda träning vi gör. Jag har varit lite oinspirerad när det gäller träning av hundarna så det blir inte mer än den här gången under veckan. Tur att freestyle-kvällen finns för oj vad roligt vi har!
Idag var det en riktigt bra kväll. Förra veckan gick det ju knappt att träna med Birk för han ville bara till kaninerna (vi är i Monicas trädgård och i ena hörnet är ju kaninernas hage). Men idag började jag med att träna "välja matte istället för kaniner" med lite mer planering och fokus på resultat från min sida. Vi var på lagom avstånd och jag belönade Birk när han självmant valde att vända sig emot mig istället för att stirra bort mot kaninerna. Det fungerade super! Efter en liten stund kunde jag ha Birk lös (fast kaninerna utom synhåll :-)) och han kunde fokusera och verkligen träna med sin vanliga höga intensitet. Några gånger var han på väg att springa bort till kaninerna men valde alltid rätt (tack o lov, annars hade det varit kört) och kom till mig. Duktig vovve! Jag belönade relativt ofta med kamplek idag - det är det enda som kan komma i närheten av att vara lika roligt som en onåbar kanin.

I övrigt hade vi lite rörig träning som vanligt, hoppade lite hit o dit mellan grejerna. Fast jag tror att Birk gillar det, det blir lätt lite trist att öva för länge på samma sak. Vi tränade att springa framåt till en targetmatta och sätta tassen på (hm, det blev några apporteringar också). Sedan lade jag till att han skulle springa dit och vända sig mot mig och stå stilla, och sedan att även göra något enkelt som snurr eller sitt på kommando när han var vid targeten. Min tanke är att kunna använda targetmattan till att träna in att göra olika grejer på avstånd från mig. Birk jobbade på bra och verkade förstå vad det hela gick ut på och tyckte det var kul. En sak som var roligt idag var att han bjöd på väldigt mycket frivilliga beteenden. Jag tycker det är lite kul när han gör det för då är han verkligen intresserad av träning och vill jättemycket. Bla började han plötsligt backa runt mig (när han inte riktigt kopplade attt springa ut till targeten en gång). Han var riktigt tänd på att träna idag!

Kryp sidan om mig gick också bra, vi kom lite längre än sist och han höll sig ganska stabilt låg när han kröp. Provade även att be om kryp när han var i frontposition och jag backade, det har vi aldrig övat men det fungerade direkt.

Vi övade en hel massa annat också. De andra hundarna var också väldigt fokuserade idag och kom också jättebra framåt i träningen. Det var en himla bra kväll!

När vi hade slutat så frågade Sabina om vi inte skulle öva lite agility. Jovisst! Det var längesedan för oss. Fram kom en slalom och vi körde lite. Birk blev jätteglad och var fortsatt koncentrerad. Vi testade att skicka in från både höger o vänster sida om slalomen samt från lite håll. Ibland hade han lite problem (framförallt vid ingång höger om slalomen), speciellt när vi bytte ingång, men Birk tänkte så det knakade (ja, han stannade faktiskt upp vid ingången och FUNDERADE på vilken väg in han skulle välja - och valde faktiskt rätt då!) och matte jublade när han valde rätt. Brik gillar sin slalom. Han är ju en väldigt känslig hund så det gäller för mig att alltid ta det hela som en lek och leka fram de rätta valen och belöna rikligt när det blir rätt. Mycket jubel, bus och korv med andra ord :-). Och om han misslyckas så får man heja på honom lite och tydligt visa att det gör inget, på det igen bara och försök igen.

På väg ut mot bilen blev det lite kaninträning igen. Birk stod med näsan i staketet och kaniner inom synhåll och det gick att få kontakt med honom!!! Han klarade att vända sig mot mig och komma o äta korv när jag lockade på honom. Skönt att det går framåt, det finns hopp!