Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

söndag, september 02, 2007

viltspår nr 2 och koppelrapport

Idag har vi varit på kurstillfälle två på viltspårskursen. Idag fick hundarna varsin utmaning. Mios spår lades av en kursledare och det gick med vinklar genom skogen, över en liten stenmur och ut på ett fält med gräs och sedan in i skogen igen. Duktiga Mio!!!! Han fixade det och gjorde det riktigt bra dessutom. Detta är nog helt klart Mios grej. Han får jobba självständigt och samtidigt intensivt och inga störande hundar i närheten. Det största problemet idag var att han hade alldeles för hög hastighet i spåret. Matte var inte så duktig på att bromsa heller (hmm, hade fullt upp med att se var jag gick, var spåret gick o var hunden befann sig...). Nästa gång ska jag försöka tänka på att inte släppa honom så långt före mig, dags att ta fram mina vältränade bromsmuskler alltså.

Birks spår hade jag börjat lägga men med mitt lokalsinne och korta minne om var jag gick så blev det lite kort och inte så svårt heller... När jag sett Mios spår bli lagt så bestämde vi att ledaren skulle ta sig fram till slutet på Birks spår och förlänga det o göra det svårare. Birk var vimsig i början men sedan kom han ihåg att det var spåra han skulle och satte av. Ibland gick han sidan om där spåret var lagt från början men det var förmodligen påverkat av vinden och han kom rätt i det ändå. När Birk kom fram till sin rådjursklöv såg han lite besviken ut, var det redan slut... Det problem han hade under vägen var att han blev lite förvirrad där vi hade bytt spårläggare (inte så konstigt kanske) men han var snabbt på det igen. Även Birk behöver en bromskloss till hundförare, idag gick det inte så fort som förra gången, förmodligen pga att terrängen var svårare med en massa ris och annat.

Vi gick också en promenad medan vi väntade på att spåren skulle ligga till sig. Det gick bättre den här gången jämfört med förra gången. Mio gick faktiskt periodvis riktigt bra med löst koppel även på bortvägen. På morgonen innan kursen var jag ute på en runda i skogen här hemma med båda två i ca 1 timme (vi går 35-60 minuter varje morgon innan frukost alla dagar numera). Jag har lagt in att bitvis ha dem vid sidan av mig och belöna ofta i den positionen. Mio brukar jag ha på vänster sida (fot) och Birk på höger sida (det kallar jag heel). Anledningen till att jag har dem på varsin sida när jag går med båda är helt enkelt att de trängs för mycket med varandra annars och Birk blir då undanskuffad av Mio. Birk behöver ju ändå öva på heel för freestylen så det kan han ju lika gärna göra under skogspromenaden. Jag brukar plocka in dem där när de ändå bara stretar på framåt i kopplets fulla längd utan nåt större intresse för vad som finns runtomkring. Det är fortfarande svårt att få dem att gå ordentligt i koppel här hemma när man går med båda. Jag får skylla mig själv, för jag har faktiskt varit lite slarvig under sommaren. Helt klart är det så att det är den som håller i kopplet som sätter standarden för hur hunden går. Iallafall så länge hunden mentalt är någorlunda mottaglig för träning. När de blir trötta så orkar de nämligen inte tänka mer utan då springer de bara på tills det tar stopp (och lite till) oavsett hur man gör.