Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

tisdag, oktober 09, 2007

inneträning o hästgalopp

Idag har jag bestämt mig för att göra ett nytt ryck vad gäller koppelträningen. Vi har fastnat lite på en nivå (som just nu känns det som sakta försämras dessutom). Dags att lägga upp en ordentlig plan och träna detta som allt annat. Hm, får se hur länge jag orkar hålla igång med detta... Iallafall, idag har jag gjort en liten kriterieplan som säkert kommer att förändras med tiden men den är nåt att börja med och ta fasta på. Det handlar dels om att kunna gå fint vid sidan (ej så högt krav på ögonkontakt som vid fotgående) och också om att kunna GÅ i skritt framför föraren i lugnt tempo. Om någon tittar bakåt i bloggen så är det inte omöjligt att jag försökt lägga upp den här träningen tidigare också men glömt bort det, mitt minne är inte alltid vad det borde...
Började inne nu ikväll med första träningen för att komma igång (detta måste jag ha gjort tidigare för det gick alldeles för lätt). Positionen på hunden var vid min vänstra sida. Steg 1 klick för kontakt, därefter ett steg fram klick i steget, därefter två steg fram. Nu har jag inga jättelånga rum så det blev inte så mycket mer än ett par omgångar med några steg fram (varierat antal o ibland bara stå vid sidan). Därefter ökade jag svårigheten genom att först lägga en belöning en bit framför oss i gångriktningen. Samma där att börja med kontakt vid sidan därefter ett, två o fler steg framåt kvar i position. När vovven skötte sig blev det (efter ett klick o belöning från handen) ett varsågod och han fick springa fram till godishögen. Detta fungerade bra med båda hundarna. Allt skedde utan ordkommando, enbart "frivilliga" beteenden (dvs att vovvarna själva fick komma på vad det var de skulle göra). Imorgon hoppas jag att jag kan komma ihåg att öva vidare...

Efter detta var vovvarna fortfarande träningssugna så det blev övning av sitt i frontposition. Birk vill ju helst sitta en bit ifrån och ofta backar han precis innan han sätter sig, det vill jag ha bort. även här blev det frivilliga beteenden utan kommando (och Birk visade halva registret innan han testade sitt). Först fick han komma på att det var sitt jag var ute efter och sedan ökade jag kriterierna på att det skulle ske utan backande och relativt nära. Började han backa så bytte jag min position som felsignal och han fick börja om. Det fungerade faktiskt bra, fick bort backandet väldigt fort. Det dök upp ibland efter många repetitioner (Birk gör så, han plockar in annat ibland när han lär sig, testar liksom om nåt annat också kan ge belöning) men sedan fungerade det bra igen. Pga min brist på fantasi fick Mio öva samma sak, han var bättre på det redan från start så med honom övade jag mer på hastigheten (tidiga klick) och att han skulle sitta nära.

Hästgaloppen då, vad är det... Jo, Fandango som jag håller på att försöka rida in eller nåt har ju inte begripit det där med att galopp också är en gångart man kan använda så jag bestämde mig igår för att försöka få ett röstkommando på det från marken. Fandango är hästen som avskyr longering och aldrig begripit vad det går ut på (och inte heller gått att longera) och han är inte energisk heller så tempo bjuder han inte på själv. För er som inte håller på med hästar så är longering att hästen i lång lina går i cirkel runt dig i olika tempon. Nåväl, i en tidigare period av iver så började jag att klicka Fandango och klickade då fram att han frivilligt och lös först skrittade och sedan travade ett varv runt mig. För att inte röra till det för hundarna som oftast är med ute hos hästarna så har jag för tillfället lagt klickern o använder istället ett speciellt tonläge på bra eller att jag helt enkelt stannar hästen (bra-kom). Fandango älskar mat och fungerar utmärkt att träna med lite pellets eller morot eller äpple. Igår fick jag så ett ryck igen (eftersom hästen pockade på uppmärksamhet och det snart skulle bli mörkt så jag hann inte med nån ridning) och stoppade två äpplen i fickan samt satte på hästen kapson o lina. Här skulle longeras... I hästhagen bland de andra hästarna o med hundarna med ute (som gjort för katastrof men det gick faktiskt rätt bra). Steg ett var att få honom ordentligt ut på volten o begripa att han skulle vara ganska långt ifrån mig - belöning för rätt position var en äpplebit. Han fattar snabbt lille Fandango och det gick ganska fort bättre. Lite trav fungerade också. Jag märkte på honom att han var lite busig så jag tänkte att jag provar att busa på lite o se om han råkar börja galoppera. Detta innebar att jag skuttade o sprang bredvid honom lite samt slog med pisken (kort pisk bara så jag kunde inte nå hästen) i marken. Fandango busade tillbaka o började skutta i nåt galopp-liknande - BRAAA o äpplebit. Upprepade många gånger o se på fanken det blev galopp i över ett varv till slut (utan att jag behövde hoppa omkring som en galning)... Bytte varv o busade mera o det blev mer galopp (och ett ryck när han skuttade mot mig o stegrade...hmmm). Började lägga på ordet galopp också. Summa summarum så var det ett lysande resultat, han begrep att det tempot också gav belöning. Vi får öva mera o sen kanske han kan komma på det med hjälp av röstkommandot när jag sitter på ryggen också!