Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

torsdag, oktober 25, 2007

agility i vardagsrummet

Birk älskar ju agility men har blivit rädd för vipp-brädan (korkade matte skickade honom över en som skramlade) så nu är det omöjligt att få honom över det hindret. Nu har jag blivit inspirerad och har börjat skrammel och rörelseträna vovvarna inne i det trygga arbetsrummet där jag i regel alltid börjar med att klicka fram nya grejer. Igår blev det klickeri för att de stampade på ett upp o nedvänt kastrull-lock som skramlade. Idag blev det mer avancerat. Jag började med en gammal bred bokhylle-skiva som låg på golvet och hade dem till att sätta en tass och sedan två på den. Därefter lade jag under en lite tjockare bräda under mitten på den så att det blev en liten mini-vippbräda (fast den vippar åt båda håll). Klick för tass på brädan, speciellt om de gjorde det så att det blev rejält med oväsen o rörelse (det är nån metallgrej i ändarna så den låter rätt mycket, undrar hur det går för golvet). Så småningom två tassar på brädan och gärna trampa runt lite eller vidare framåt så att den rör sig ännu mera. De tyckte att det var lite läskigt men det var ju faktiskt kul att få träna lite... Det ska nog gå att fixa till den här rädslan!