Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

söndag, november 04, 2007

2 dagar rallylydnad

Igår var jag och Birk i Höganäs och höll en introduktionskurs i rallylydnad för ett glatt gäng instruktörer. Birk satt visserligen mestadels i bilen (dålig matte som inte litade på hans träningsförmåga, det har han bevisat idag) men verkade inte så deppig för det. Jag hade jätteroligt och det var en dag i högt tempo. Birk var iallafall ute lite och då upplevde jag honom som något lugnare i koppel än han brukar (vilket är att vara sjövild på nya ställen) han kom snabbt tillbaka till mig när det blev drag och kunde hålla sig inom koppellängden för det mesta. Som vanligt blev han så stressad att han inte kunde ta godis i början men efter en stund inne på träningsplanen när jag bara stod o väntade ut honom o klickade för kontakt så kom han igång och kunde dessutom fokusera en kort stund och göra lite visning av övningar som vållade problem. Tråkigt nog så passade jag inte på att försöka gå en rally-bana med honom, det ångrar jag nu i efterhand, jag tror nämligen att han hade fixat det rätt bra och det hade varit nyttigt att göra det på ett nytt ställe. Attans... dålig matte som inte litar på sin hunds förmåga och vågar testa inför publik...

Idag så har vi varit övningsekipage för deltagarna på en rally-domarutbildning. Hihi, de fick många fel att notera... speciellt som det var en bana för avancerad klass som vi gick... Vi var på Söderåsens brukshundklubb (återigen en ny plats) och jag blev denna gång faktiskt riktigt förvånad över hundarnas förmågor. Jag började med att ta ut en i taget på en liten promenad längs en mysig skogsväg. Så bra har de aldrig gått i koppel på ny plats, visst drog de till o hade bråttom för ofta men inte i närheten så galna som vanligt, de var mer uppmärksamma på när kopplet tog slut helt enkelt och lugnare generellt. Trots att båda faktiskt var så uppvarvade att de inte tog godis under promenaden. Började med att ta in Birk på träningsplanen och satsade på att först klicka upp kontakt så det skulle vara möjligt att träna med honom, varvade mellan lek o godis som belöning. Han kom igång!!!! Jobbade faktiskt riktigt bra periodvis.

Bytte hund och fick kämpa hårt med en totalt vimsig Mio... Det här går åt skogen tänkte jag, ingen mening att gå bana med honom... Men så började han komma igång. Det kom två andra hundar som skulle vara med också och då blev Mio jättespänd, han gjorde lite små utfall (utan att vara helgalen) och vi jobbade på med att bli av med spänningarna och han blev bättre o bättre.

Bytte hund igen för det var dags att gå banan. Birk fick börja. Eftersom det var avancerad klass så var han lös. Han gick faktiskt rätt bra, tappade fokus ibland och på slutet tyckte han det blev tråkigt o han var trött så då började han testa att göra tass-target på skyltarna o lite annat ;-). Som vanligt var han dålig på att sätta sig och jag vet inte hur han gör men i min synvinkel ser det ut som han sitter men han fuskar o sitter INTE. Han är skicklig på att luras den här hunden... Glad o positiv var han iallafall att jobba med och det fick vi som bra kritik efteråt också hihi, glad hund och hårt arbetande positiv matte. Ja, man kan inte göra annat med en galen dalmatiner... om jag blir arg (vilket man inte får bli i rally-lydnad) så lägger Birk av helt o vill gå hem. Det är bara att vara glad o jubla när han gör rätt för då lyfter Birk o studsar fram glatt bredvid en och jobbar med mycket energi.

Sedan bytte jag hund igen och Mio fick gå banan. den var egentligen alldeles för svår för honom, jag har knappt tränat rally-lydnad alls med honom så vi bjöd på många fel åt domar-aspiranterna. Någonstans har jag glömt att träna sitt i front med Mio för det kunde han plötsligt inte alls, han drog sig både åt vänster och åt höger o satt nästan aldrig i mitten. Mio fick gå banan i koppel och det var tur, annars hade han försvunnit iväg i fjärran till nån god doft :-). Det som han gjorde bra var vänstersvängar (det är mina hundar riktigt duktiga på även om de inte gjorde sina bästa idag) och han gjorde ett mycket snyggt ligg från gång.

Som slutsats kan jag säga att jag hade bara målsättningen att de överhuvudtaget skulle kunna jobba och koncentrera sig på ett nytt ställe och det lyckades de bra med! Guldstjärnor till vovvarna!!!!

När vi kom hem nu ikväll så var de väldigt pigga och ville träna mera så det blev lite klickeri i mitt arbetsrum. Jag håller ju en freestylekurs och har klurat på hur vi ska träna in att gå på bakbenen med tassarna mot förarens kropp och tänkt att man kan ta hjälp av en target som de ska sätta båda tassarna mot. Så ikväll har jag klickat in en tygbit som tasstarget samt ökat svårigheten med att lägga den på en soffa som de fick gå upp med framtassarna på. Birk har ont i ett bakben så jag vill inte öva det mot min kropp ännu. Birk fick också öva att förflytta sig med mig i sidled i front, han tyckte det var väldigt frustrerande att inte GÖRA något mer än att flytta med och förstod först inte riktigt vad det var jag ville, men efter ett tag började det lossna.
Mio har väldigt bra balans och kan stå på bakbenen (på eget bevåg) och idag började jag öva det med targetsticka. Detta är väldigt jobbigt för en hund och kräver lite styrketräning så förhoppningsvis kan jag vara duktig o köra några repetitioner varje dag med detta så kommer han snart att kunna gå omkring på två ben :-). Nu i början vill jag att han ska vara stilla, från sitt rakt upp i stå på bakbenen och vara stilla i den positionen. Han fattade snabbt och tycker det är jätteroligt men det märks att det är jobbigt för musklerna så 4 repetitioner fick räcka.