Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

tisdag, november 13, 2007

kontaktfält

Idag har jag jour vilket innebär tråkig dag för hundarna, dels kan jag inte gå någon lång promenad med dem och utöver det vet man aldrig hur mycket jag är hemma. Jag har dock varit hemma en stund nu på em och då har vi tränat lite inne. Jag har blivit lite inspirerad att ta upp agilityträningen igen efter att ha läst lite nyttigt på nätet och idag påbörjade jag (eller rättare sagt började om med) lite mer organiserad träning av kontaktfält. Dvs hur hunden skall utföra sista delen av A-hindret, balansbommen och vippbrädan för att den ska lyckas ha minst en tass på kontaktfältet. Efter att ha läst en del på nätet så verkar många som tränar med klicker använda sig av metoden framtassarna på marken och baktassarna på hindret och utöver det ev med att dutta nosen mot marken. Hunden skall utan kommando eller styrning av föraren utföra det här beteendet när den kommer till slutet av hindret. Det låter ju kul och framförallt bra så nu har vi övat lite. Det kommer att dröja innan de är redo att göra detta på ett riktigt hinder så det är utmärkt vinterträning :-).

Först övade vi lite på en "frisignal" mot godisskål (inte så lättövat inne med två hundar att organisera hihi, bara testade lite).
Sedan övade vi att gå upp på min "vippbräda" (som nu var modifierad till ett hyllplan med en tjock bräda under i varje ände så att den bara kom upp lite men utan att vippa omkring). Jag klickade fram att de kunde stå med alla fyra tassar på den (svårare än man kan tro...).
Därefter klickade jag fram att de stod med framtassarna på golvet o baktassarna kvar på brädan. Klickade o belönade intensivt (de hann knappt svälja emellan) för att de höll den positionen. På slutet begrep Birk att det var den positionen jag ville ha så om han var på marken så klev han upp med baktassarna på brädan och stod kvar så, jag kunde röra mig runt honom (fortfarande täta belöningar). Mio var kvar på nivån att jag först fick ha upp hela hunden och sedan för det mesta klev han av med framtassarna och blev kvar en stund med bak.
Efter detta så bytte vi grej och klickade för nosduttar på ett plastlock som jag höll i handen (jag ville inte ha tassar på det), ibland väntade jag på två duttar men för det mesta bara en innan klick. Så småningom sänkte jag locket mot marken (om det kom en tass så åkte det bakom ryggen i 5 sek).
Efter detta verkade hundarna trötta o mätta (använde torrfoder, tror att hela kvällsmaten gick åt) och somnade på soffan...