Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

söndag, november 25, 2007

helgkurs med Mio

I helgen har Monica (mest) och jag hållt en klickerinstruktörskurs. På fredagskvällen beslutade jag mig (efter lite övertalning från Martin) att ta med Mio på kursen och lämna Birk hemma. Mio gör ju utfall mot andra hundar och har i och med det inte fått vara med så mycket (matte tycker att det är jobbigt). Den här kursen visade sig vara idealisk att träna Mio på (men jag var allt rätt nervös för hur det skulle gå). Alla deltagare var duktiga och var noga med att inte stressa Mio, dvs undvek att gå rakt emot oss, höll lagom avstånd och så mycket som möjligt hindrade hundarna från att titta intensivt på Mio. Det var ett lagom antal hundar och blandade raser och Mios bästa vänner Bonzo och Chia var ju med. Otroligt rolig kurs! Mio fick visa lite saker och han gjorde det med stor glädje. Jag blev helt fascinerad av hur bra han kunde jobba i den nya miljön, han var helt fokuserad på träning och kunde göra sånt som vi bara övat inne hemma. Vi fick mycket tid att öva paus också och jag satsade på att klicka honom för att han tittade på andra hundar och visade lugnande signaler (öronen bak, mild blick o viftande svans) - vänlig inställning fick han beröm för och också för att ligga på sin filt. Mio som haft svårt för att ha paus och vara tyst klarade det faktiskt riktigt bra, det blev lite yl o tjut som Monica fick försöka överrösta när hon pratade men det var mest på morgnarna innan han fått jobba av sig lite. Två små utfall (i tät serie) blev det sent på lördagseftermiddagen när matte var okoncentrerad och hunden trött, då fick han gå in i bilen och stanna där under slutet av kursdagen. På söndagen blev det ett när vi kom in i lokalen och en stor hund i rörelse var en bit innanför dörren. Mio var stressad för att han ville in och det var inte så oväntat att det kom något i den situationen. I övrigt gick det oerhört bra, han kunde slappna av (så mycket man kan kräva av honom haha, han låg ju inte direkt o sov inte - huvudet upp men inte på helspänn, kändes lugn helt enkelt) han blev inte spänd för att det kom och gick folk och hundar ut o in genom dörren. Han var positivt inställd till de andra hundarna och kunde vara lugn fast andra hundar busade lite med varandra eller en leksak. På slutet kunde han även bli liggande även fast hans favoritmänniska Monica gick förbi bredvid honom. Allt detta är framsteg för Mio, det kan tyckas vara petitesser men det är sånt jag tränar honom på, att behålla lugnet oavsett vad. Eftersom Mios bekymmer är att han är rätt lugn och sedan plötsligt exploderar och blir helt okontaktbar så är min målsättning att lära honom att behålla sitt lugn även när det händer något (oavsett vad). Mycket väl godkänt för Mio den här helgen alltså! Han gick till o med rätt bra i koppel :-). Mio själv är nog väldigt nöjd med helgen, så här skulle han vilja ha det varje dag... Han och matte som tränar i flera timmar, underbart liv tycker Mio.

Birk har fått aktivering av husse här hemma, idag fick han spåra så han är rätt nöjd han med. Så här i efterhand så var det nog lugnare att ha med Mio på kursen än Birk. Birk har mycket svårare för att ligga o ha paus och är nog generellt jobbigare på nya platser och att gå med i koppel. Iallafall roligt att mina hundar har olika typer med bekymmer som jag får jobba med så det inte är lika med båda ;-)