Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

fredag, december 28, 2007

apportering!!!

Vi har övat lite smått igen på att hålla fast saker. Detta är nog det allra svåraste jag har haft att träna med mina hundar, de vill bara spotta ut o är så snabba att matte klickat fel så många gånger att de istället för att hålla fast spottar ut grejen så fort den kommer in i munnen. Efter att ha läst en massa tips på olika ställen på internet har jag nu hittat ett sätt som verkar funka. Iallafall har Mio gjort ett stort genombrott idag (Birk förstår inte riktigt än). Vi har tränat med en boll och att de ska ta den när jag håller i den. Jag har velat att de ska hålla rejält o dra rakt bakåt. Ganska snabbt slängde jag klickern och hade tack som signal för att släppa o få godis. Så småningom lade jag in att jag släppte taget om bollen o sade tack om de höll kvar. På detta stadiet är jag kvar med Birk, men Mio han har avancerat! Mio kan hålla kvar tills han får tack om han drar emot o jag viftar med godis framför nosen, han kan hålla kvar tills jag säger tack om han håller själv och jag håller godis med öppen hand bredvid nosen. Duktig vovve! Han är den som hade absolut svårast för att ta bollen från början men polletten verkar ha ramlat ned. Visserligen klarar han bara några sekunder ännu så länge men det märks att han har förstått att för att få sin belöning så ska man hålla i. Det här att luras med godis framför näsan kallas för omvänt lockande och är en effektiv metod att få hunden att förstå att säkraste vägen till belöningen är att inte låta sig luras ur sin position. Om han släpper bollen för att sno godiset innan tack så försvinner godishanden (inga nej eller nåt annat) och han får försöka igen. Med Birk har jag börjat med lite omvänt lockande medan jag fortfarande håller i bollen och han tycker det är svårt, men jag tror det är en bra väg till att faktiskt förstå det där med att hålla fast.