Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

torsdag, februari 21, 2008

backa vid sidan

Målet den här veckan är att komma igång med grundfärdigheterna enligt canis schema och att få hundarna repetitionskloka, dvs om jag börjar belöna ett beteende så ska de fortsätta med det och inte hålla på o testa annat. För att få de virriga och ivriga hundarna repetitionskloka har jag nu bara tränat en grundfärdighet i varje träningspass (har bara blivit ett/dag så det har nog blivit supertydligt för hundarna). Däremot har jag skiftat grundfärdighet mellan de olika passen för att inte fastna så att de bara kan en grej. Det verkar fungera! De har blivit mer säkra på att fortsätta med samma beteende och de jobbar snabbt och glatt.

Idag blev det backande i fotposition. Birk har ju en tendens att backa alldeles för fort, han försvinner bakom mig, så idag satsade jag på 1-2 steg, belöna framåt i början och vara fokuserad på att han skulle hålla sig någorlunda vid sidan (och rak). Det blev bättre och bättre. Kom dock på mig själv att stirra rätt rejält ned på vänstersidan med vridet huvud - måste räta upp mig! Det blev 3 st korta omgångar och på slutet var han alldeles för ivrig så då slutade vi.

Mio har jag inte övat det så mycket med. Han är inte lika snabb bakåt (men absolut tillräckligt :-)). Med honom hade jag mer fokus på att få honom rak, fick använda handtarget de första repetitionerna sedan förstod han syftet. Han vill gärna både vrida bakdelen inåt (början till backa runt mig) och utåt. I sista omgången så upptäckte jag att om jag vred mig 90 grader i rummet så hade jag en naturlig spegel i fönstret... Får träna detta enbart kvällstid med andra ord :-). Provade däråt och det var kul att kunna titta rakt fram och ändå se hunden, men oj vilken effekt det hade... Mio blev lite förvirrad av att matte inte tittade ned på honom och han rättade in sig efter min huvudposition, dvs framdelen åkte lite inåt och rumpan utåt. Efter några repetitioner blev han dock rak igen.

Fortsättning följer...