Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

onsdag, februari 20, 2008

klickerhästar

Med inspiration av helgens klickertränarutbildning så har nu hästarna också utsatts för min träningslust :-). De var glatt med på noterna...
De har fått testa i två dagar på raken nu. Chica har aldrig träffat på en klicker så igår blev hon inklickad (märktes att hon fattade snabbt för nosen var intresserad av klickern och inte godishanden). Idag verkade hon vara med på noterna så jag testade att klicka för att hennes mule nuddade min handflata (hand-target). Hon kom faktiskt på det! Och verkade tycka att det ar rätt kul (eller kanske bara gott..). Hon var lättfångad i hagen idag och det är hon inte alltid så positivt var det för henne iallafall.
Broszka har jag inte klickat för hon ska förmodligen inte vara kvar här så länge till så jag tyckte det var lite synd att dra igång nåt.
Fandango har jag ju klickat nån gång tidigare så igår klickade jag lite repetition av påbörjan till bugning (lyfta vä fram o böja in nosen). Idag fick även han testa att sätta mulen på min handflata och han var lite annorlunda än Chica, det tog lite längre tid och så ibland testade han nåt annat. Men på slutet så såg man att det var mule på handflata som han faktistk gjorde. Hm, det började gå över i att försiktigt smaka på handen men det fick han inget för.
Aéreo måste jag först lära att gå ut ur hagen... Pinsamt, men han är fruktansvärt ohanterad. Iallafall, grimma på och belöning (utan klicker för alla hästar stod runt oss och jag ville inte förvirra dem) för varje steg ut genom grinden. Han kom aldrig helt ur hagen innan han tröttnade på pellets (eller blev törstig) och bestämde sig för att inte försöka gå ut nåt mer - det var slut på det träningspasset alltså. De andra var egentligen otroligt duktiga som inte försökte smita ut genom den öppna grinden (hrm, jo Fandango fick jag stoppa). Idag gick Aéreo mer självsäkert helt ut genom grinden till sin mathink som stod utanför - fast grinden fick vara öppen för plötsligt var han tvungen att testa om han kunde gå in till trygga hagen igen. Han åt nog halva ransonen innan han återigen ansåg sig nöjd och struntade i resten. Jag får nog byta o träna honom med morötter istället. Resten av gänget stod ännu mer intresserat precis innanför den öppna grinden idag med men var riktigt duktiga nu med. Rätt otroligt att de sköter sig så bra, så lite som jag hanterar dem. Eller kanske är det just därför ;-).