Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

söndag, februari 17, 2008

vart tog den stressade hunden vägen?

Den här helgen har jag varit på kurs med Birk. Det var första helgen av 4 på klickerTRÄNARutbildning för Ann-Louise Ryrvik från canis (www.canis.se). Jag var orolig för att Birk skulle vara en stressad okontaktbar zombie som inte skulle göra nåt och som skulle tjuta sig igenom teoripassen... Hade planerat att vara där minst 30 minuter i förväg på lördagen men det sket sig så vi kom 10 minuter innan kursstart. Birk hann gå sitt kiss och bajsvarv (han blir alltid nödig när han kommer på kurs) innan vi gick in och hittade ett hörn av lokalen där jag parkerade Birks fäll och filtar. Nu såg vi resultatet av all min träning under kurserna med att ligga på fällen. Det är ett enormt resultat! Jag är helt chockad över min fantastiska hund! Han har legat på sin filt och varit LUGN och avslappnad under teoripassen i två dagar. Visserligen har jag belönat rätt ofta men inte så farligt och han har till och med sovit en stund flera gånger där på filten. Han ligger mestadels rätt så aktivt och tittar på mig men vad gör det, han är lugn!!!! På lördagen testade han även lite stillsamt andra beteenden som tex att ligga död... (dvs ligga utslagen på sidan, och ja, det var inte att han slappnade av o hamnade så, det var rätt uppenbart att han testade för att se om det gav utdelning det med).


Jag var noga med att när vi skulle ut o träna o alla reste sig så satt vi kvar en stund och fortsatte vara lugna trots all aktivitet omkring oss. Innan kursen började så varnade jag för att han kunde vara vild o galen och hade svårt för att pausa, hihi, synd att ingen har sett hur han varit tidigare... Nu var det nog svårt att tro mig :-).

Koppelgåendet gick mycket bättre än det normala för nya platser, men de som såg oss tyckte förmodligen att han var bedrövlig... Inte lätt att veta att det faktum att han mestadels håller sig till sakta trav och skritt och faktiskt oftast har lite koll på var matte befinner sig, är ett mycket stort framsteg för stresshunden som enbart haft galopp i huvudet. Jag valde att inte gå igång med koppelgåendet på lördagen, det hade enbart lett till att han stressat upp sig mera, utan vi tog oss till planen på ett mindre vackert sätt. Väl på plan var han okontaktbar med näsan i marken och drag åt alla håll... Inga större möjligheter att förevisa färdigheter vilket var målet med första passet. Han tog inte godis och inte heller lek med favoritleksaken - toppstressad hund med andra ord (det krävs mycket för att han ska totalt ignorera lek). Efter en stund kom han igång och kunde visa upp favoriterna - backa runt mig samt backa i front, vända och backa tillbaka in mellan mina ben. Han tog villigt godis igen och kampade som en tok. Ett bra slut på det första lilla passet iallafall.

På lunchen gick jag en liten promenad med honom längs en grusväg och jag blev helt lycklig över att se att han mestadels gick i skritt och var avslappnad och ofta tittade på mig! Mycket godis!!!! De tillfällen han drog då så gjorde jag som hemma o saktade farten och han var snabb i tanken och svarade fint. Vi tränade även några minuter på planen för att testa att få upp träningstänket och det gick betydligt bättre.

I övrigt på helgen så har jag förbättrat min tydlighet i pauserna på plan. Det var längesedan han fick passiva pauser (har i regel klickats för att ligga på fällen) och pausen fick jag göra tydlig genom att själv sätta mig på huk.
Vi har övat lite grundfärdigheter och jag är glad att han kom igång och fungerade att träna. Superbra var det att ha en person som tittade på träningen och kunde hjälpa till att utvärdera efter ett enminuts-pass. Suveränt var det att kolla tiden och max hålla på i 1 minut innan paus i 1 minut. Både jag och hunden höll koncentrationen under den minuten och träningen blev effektiv.

Nu har jag fått mer inspiration att träna in lydnadsmomenten så det lär bli en hel del sånt nu i vår. Känns faktiskt lite skönt att ta paus från freestylandet, vi har fastnat lite där och hittar inte på så mycket nytt. Nästa träff är i mitten av april, nu är det hårdträning av grundfärdigheter som gäller :-).